Tack för svar! Får fundera och kolla runt lite merOj, längesedan jag hade fokus på södra Rhône men gillade skarpt Grand Veneurs tre C9dP-cuvéer. Senaste alstren jag drack var dock -07, -09, och -10 med -07 som favorit bland alla tre cuvéerna. Efter hand har jag mer och mer fastnad för vanlig" Tradition som jag tycker har mer naturlig balans och är bra matviner medans "supercuvéerna" kanske inte alltid utvecklas och blir bättre och bättre med åren.
Som du säkert redan läst dig till så är VV ett kraftpaket med en stor andel Mourvèdre och ett vin som verkar behöva mycket tid för att komma runt (senast jag drack -10 runt 2020 så var det knutet i flera timmar och slatten i botten av karaffen var som bäst dagen efter).
Personligen gillar jag hög andel Mourvèdre i C9dP då den inte sticker iväg i alkohol på samma sätt som Grenache och i sina bästa stunder så kan Mouvèdre anta Bdx-liknande drag även om det här blir svårt att skönja pga av kraften och koncentrationen. Tanninerna biter också ifrån på ett sätt som Grenache inte brukar göra.
Så köp några stycken och lägg undan +7-8 år till.
Leta upp några Les Origines också vilken är min favorit från Grand Veneur.