Kära champagne-experter!
Jag är rödvins-nörd och gillar Bordeaux. Har aldrig intresserat mig för bubbel då jag upplevt det svårt att känna "vinet" i bubbel. Jag tror det beror på att jag druckit enklare flaskor - bittra, hög syra och snipiga.
För två månader sedan drack jag en Dom Perignon 2010 och plötsligt föll poletten ned.
Sedan dess har jag fortsatt med DP 08 och 12 och jag gillar faktiskt 10 mest. Inser, givetvis, att också champagne utvecklas med lagring. Jag gillar vad jag tror är en viss mängd reduktion och så gillar jag att den har en bredd. Bokna äpplen, lite röda bär och det där autolytiska brödet. Fantastiskt.
Drack en Cristal 08 och den var okej men jag var inte alls lika bortblåst av den som vissa. Jag upplevde den lite tillknäppt, lite för hög syra. Generellt verkar 2008 vara rätt hög syra vilket jag inte uppskattar. Jag tänkte då att jag dessutom inte är en BdB person.
Så igår drack jag en Comtes 2011 och det var, för andra gången, en aha-upplevelse.Där, plötsligt, kom lite av den där vispade grädden. Och knallpulver-reduktion fick mig tänka på en PYCM Puligny Montrachet. Shit så gott. Och syran störde ej.
Är detta fel forum/tråd eller går det bra att ställa en så bred fråga som: vad skall jag pröva näst och har ni något bra tips på butik.
Jag har köpt (snudd på planlöst) Selosse (Initiale), Fleur de Passion 08, Clos de Goisses 2011 och Krug Grand Cuvee (den har jag druckit flera gånger och jag gillar den men den är kanske mer imposant än fantasifull - det är ju trots allt en NV).
Har ni några tips?