This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!
Fick dom här två på en provning i höstas som jag tyckte var bra, bland annat bättre än två 1er cru-viner från C/P-Montrachet i samma provning. Nog mitt första vin från Maranges och tyckte att det var spännande, nästan så att jag fick lite Ozyetra-vibbar.Någon som har bra förslag på vit bourgogne under tusenlappen (och gärna kring 500 kr) i Systembolagets utbud?
Någon som har bra förslag på vit bourgogne under tusenlappen (och gärna kring 500 kr) i Systembolagets utbud?
Fick dom här två på en provning i höstas som jag tyckte var bra, bland annat bättre än två 1er cru-viner från C/P-Montrachet i samma provning. Nog mitt första vin från Maranges och tyckte att det var spännande, nästan så att jag fick lite Ozyetra-vibbar.
Tournant de Pouilly Ferret Pouilly-Fuisse Cuvée Hors Classe, 2020
www.systembolaget.seMaranges Blanc Domaine Monthelie Douhairet Porcheret, 2020
www.systembolaget.se
Tack för bra tips.Skriver under på tipset om Ferret från @MarkusJ. Testade den för ett halvår sedan och uppskattade den så pass att jag direkt beställde tre flaskor. Väldigt bra koncentration.
Runt 500 spänn tycker jag att Jadot Meursault Narvaux är najs också. Verkar finnas några flaskor kvar i webblagret sedan släppet i höstas. Jag har dock inte testat årgången.
Domaine Louis Jadot Meursault Narvaux, 2020
www.systembolaget.se
Någon som har bra förslag på vit bourgogne under tusenlappen (och gärna kring 500 kr) i Systembolagets utbud?
@Jos rekommenderade denna för något år sedan som typ den bäst prissatta Bourgognen på systemet. En Corton Charlemagne för 740 riksdaler. (Måste dock köpas i två-pack ser jag). Har druckit den i andra årgångar och den är kanon för det priset!Kaptenen skrev:
Svarar på min egen fråga … Är det bara jag som är intresserad av söta viner från Alsace? Ytterst märkligt, men det känns ganska skönt och lyxigt ändå.Kanske inte den bästa tråden att fråga, men jag försöker ändå: Vilken nätaffär är bäst när man jagar efter söta vinerna från Alsace, som Selection de Grains Nobles och Vendanges Tardives? Har aldrig sett att en såda information skulle finnas någonstans på forumet.
Svarar på min egen fråga … Är det bara jag som är intresserad av söta viner från Alsace? Ytterst märkligt, men det känns ganska skönt och lyxigt ändå.
Vilka nätbutiker köper du övriga Alsace-viner från? Har inte de (åtminstone ibland) VT & SGN från samma producenter? Med tanke på att de flesta söta viner säljer dåligt sedan rätt många år lär det tyvärr vara svårt att hitta någon som är bättre på sött än de är från torrt från Alsace. F-n vet om jag under senare år sett någon nätvinhandlare som är fokuserad på söta viner i allmänhet. Jag har vaga minnen av någon för minst 10 år sedan som hade mycket från Tyskland och Österrike, och en del annat, men det var gissningsvis inte någon lysande affärsidé. (Portugal-fokuserade handlare med mycket port och madeira är kanske det närmaste man kommer idag.)Kanske inte den bästa tråden att fråga, men jag försöker ändå: Vilken nätaffär är bäst när man jagar efter söta vinerna från Alsace, som Selection de Grains Nobles och Vendanges Tardives? Har aldrig sett att en såda information skulle finnas någonstans på forumet.
Två av Sélection de Grains Nobles är tillfälligt slut hos leverantören och det brukar innebära ofta att de kommer aldrig tillbaka. Den tredje är alldeles för dyr för att vara intressant. Och jag menar inte bolis när jag frågar om tips på nätaffärer, men tack för svaret ändå. Får finna mig i att det är inte lätt att hitta sådana viner för ett rimligt pris.Sex st VT.Sortiment | Systembolaget
Sök bland alla drycker i vårt sortiment. Vi har ett stort utbud inom vin, öl, sprit och alkoholfritt. Du kan filtrera så du får rätt dryck till rätt tillfälle.www.systembolaget.se
Tre st SGN.Sortiment | Systembolaget
Sök bland alla drycker i vårt sortiment. Vi har ett stort utbud inom vin, öl, sprit och alkoholfritt. Du kan filtrera så du får rätt dryck till rätt tillfälle.www.systembolaget.se
Inte supermånga. Jag har bara en av dem i källaren. Vilken tycker du att jag borde köpa?
Tack, vintomas! Jag söker ofta på Wine-Searcher så nästa gång kan jag kopiera affärer på datorn för att komma ihåg vilka som säljer vad etc.Vilka nätbutiker köper du övriga Alsace-viner från? Har inte de (åtminstone ibland) VT & SGN från samma producenter? Med tanke på att de flesta söta viner säljer dåligt sedan rätt många år lär det tyvärr vara svårt att hitta någon som är bättre på sött än de är från torrt från Alsace. F-n vet om jag under senare år sett någon nätvinhandlare som är fokuserad på söta viner i allmänhet. Jag har vaga minnen av någon för minst 10 år sedan som hade mycket från Tyskland och Österrike, och en del annat, men det var gissningsvis inte någon lysande affärsidé. (Portugal-fokuserade handlare med mycket port och madeira är kanske det närmaste man kommer idag.)
Om du vet vilka producenter du är intresserad av kan du väl använda Wine-Searcher för att hitta nätbutiker, precis som för alla andra viner?
Produktionen av VT och SGN (särskilt SGN) är ju beroende av årgångsbetingelserna. Eftersom de söta inte säljer så bra (Alsace lär inte vara ett undantag) finns det nog mindre anledning än för 10-20 år sedan att producera dem ofta, så det lär vara få producenter som gör t.ex. Pinot Gris SGN i nästan varje årgång. Så jag är inte förvånad om tillgången på kombinationen av en viss producent + en viss druva (+ ibland en viss vingård) + endera VT och SGN är lite "hattig". Även tidigare har ju de VT och SGN som säljs av vissa producenter (t.ex. Hugel och Trimbach) regelmässigt varit några år äldre än de övriga.Två av Sélection de Grains Nobles är tillfälligt slut hos leverantören och det brukar innebära ofta att de kommer aldrig tillbaka. Den tredje är alldeles för dyr för att vara intressant. Och jag menar inte bolis när jag frågar om tips på nätaffärer, men tack för svaret ändå. Får finna mig i att det är inte lätt att hitta sådana viner för ett rimligt pris.
Produktionen av VT och SGN (särskilt SGN) är ju beroende av årgångsbetingelserna. Eftersom de söta inte säljer så bra (Alsace lär inte vara ett undantag) finns det nog mindre anledning än för 10-20 år sedan att producera dem ofta, så det lär vara få producenter som gör t.ex. Pinot Gris SGN i nästan varje årgång. Så jag är inte förvånad om tillgången på kombinationen av en viss producent + en viss druva (+ ibland en viss vingård) + endera VT och SGN är lite "hattig". Även tidigare har ju de VT och SGN som säljs av vissa producenter (t.ex. Hugel och Trimbach) regelmässigt varit några år äldre än de övriga.
Winefinder (även känd som stora stygga dansken, Systembolagets nemesis o.s.v., även om de inte får lika mycket uppmärksamhet som förr) brukar ofta ha Zind-Humbrecht inne och ibland någon annan Alsace-producent. F.n. har de bara torra viner vad jag kan se. Det finns nog en anledning till det. När de förr tog in några VT & SGN så brukade de finnas kvar till deras lagerrensningar, trots att Z-H gör fantastiska viner. (Jag minns det eftersom jag köpt några sötingar då.) Ingen bra affär att ta in sådant som man tvingas rea ut om man har affärsidén att omsätta lagret av en specifik årgång inom rimlig tid.
Det där är ju bara positivt. Då har man ju en över när man druckit den första.@Jos rekommenderade denna för något år sedan som typ den bäst prissatta Bourgognen på systemet. En Corton Charlemagne för 740 riksdaler. (Måste dock köpas i två-pack ser jag). Har druckit den i andra årgångar och den är kanon för det priset!
Corton Charlemagne Grand Cru, 2022
www.systembolaget.se