Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Stora vad ska jag köpa-tråden

Magikern

Medlem
Var har du läst att Jancis gett Lafite 16 p? Så det du säger är att om man provar blint så får Lafite låga betyg så egentligen är Lafite inget toppvin utan allt är påhittat?

http://www.wine-searcher.com/wine-3...ild-chateau-lafite-rothschild-pauillac-france

Lafite kräver garanterat tålamod, är man villig att vänta 25 år innan vinet blommar upp på riktigt är det säkert lysande i toppårgångar.
Nog om det.

Kul utveckling av tråden hade ju varit "bästa Bordeauxvinet som utvecklas någorlunda snabbt?" dvs. trevlig parfymerad doft och fylligt och utvecklat redan efter 11-12 år. Den typen av viner är alltid roliga.

Mattias Schyberg

Administratör
Om vi ponerar att absoluta toppen = 95P+ av de 5-10 mest etablerade kritikerna så tror jag inte att 500:- räcker.
Skulle säga 1000:- för att hamna där (v.g Bdx,) när vineran hamnat i butik.
http://www.bordoverview.com/?year=2009&bank=left
Sortera den på Rååååbert så hittar du inte ngt vin 95P+ för under 50€ (en primeur ex VAT)
Sortera den på Jancis Rååååååbinson så hittar du 2-3 viner över 17p men med prislapp under 50€
Sortera den på Decanter så hittar du 9 viner över 17p men med prislapp under 50€
Sortera den på Revue de Vin de France så hittar du 13 viner över 17p men med prislapp under 50€
Kan man översätta 17p till 95p ungefär? Har aldrig lärt mig den 20-gradiga skalan. :oops:

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Halloj!

Dessa tänkte jag köpa nu när lönen har kommit. 10 viner, 2000kr i budget.
Några tankar?

1x E guigal Chatueneuf du pape, 329kr, (70503)
Har provat två från Guigal förut, båda har varit bra och vill testa att gå upp lite i pris för att se vad som händer.

1x Xavier rasteau 189kr, (75600)
Har provat två från Xavier förut, båda har varit bra och vill fortsätta att testa deras viner.

1x Dominio del Plata crios 99kr, (73335)
Det här är en chansning. Jag drack Brioso Susana Balbo innan semestern, har ingen aning om detta kommer att bli för enkelt? Tänkte att det kan vara bra att ha ett vardagsvin hemma.

1x Peter Lehmann clancy's 150kr, (83787)
Jag har testat Peter Lehmanns Barossa Shiraz tidigare, tänkte att den här säkert kommer att vara snarlik.

3x Wynns coonawarra 165kr, (70376)
Riktigt bra vin, favorit för mig just nu. Stor skillnad på 2008 och 2010 tycker jag!

1x beringer founders estate 99kr, (72535)
1x beringer napa valley cs 299kr, (79038)
Dessa två är också chansningar, har druckit Beringers Knight Valley som säkert är snarlik dessa två.

1x paracombe pinot noir 181kr, (90210)
1x paracombe the reuben 189kr, (75982)
Har provat Paracombe Cabernet Franc tidigare, gillade den och tänkte fortsätta att pröva andra viner från samma producent. Här är jag lite osäker, en pinot noir från Australien, borde jag välja något annat kanske?

Mattias Schyberg

Administratör
Halloj!

Dessa tänkte jag köpa nu när lönen har kommit. 10 viner, 2000kr i budget.
Några tankar?

1x E guigal Chatueneuf du pape, 329kr, (70503)
Har provat två från Guigal förut, båda har varit bra och vill testa att gå upp lite i pris för att se vad som händer.

1x Xavier rasteau 189kr, (75600)
Har provat två från Xavier förut, båda har varit bra och vill fortsätta att testa deras viner.

1x Dominio del Plata crios 99kr, (73335)
Det här är en chansning. Jag drack Brioso Susana Balbo innan semestern, har ingen aning om detta kommer att bli för enkelt? Tänkte att det kan vara bra att ha ett vardagsvin hemma.

1x Peter Lehmann clancy's 150kr, (83787)
Jag har testat Peter Lehmanns Barossa Shiraz tidigare, tänkte att den här säkert kommer att vara snarlik.

3x Wynns coonawarra 165kr, (70376)
Riktigt bra vin, favorit för mig just nu. Stor skillnad på 2008 och 2010 tycker jag!

1x beringer founders estate 99kr, (72535)
1x beringer napa valley cs 299kr, (79038)
Dessa två är också chansningar, har druckit Beringers Knight Valley som säkert är snarlik dessa två.

1x paracombe pinot noir 181kr, (90210)
1x paracombe the reuben 189kr, (75982)
Har provat Paracombe Cabernet Franc tidigare, gillade den och tänkte fortsätta att pröva andra viner från samma producent. Här är jag lite osäker, en pinot noir från Australien, borde jag välja något annat kanske?
Du gör helt rätt att fortsätta utforska i lugn och sansad takt på ditt egna vis. Vita viner kan såklart vänta, speciellt nu när hösten kallar. Rött är nästan alltid roligare än vitt dessutom. :)

Daniel A

Administratör
Rött är nästan alltid roligare än vitt dessutom. :)
Åhhhhhh, så vacker världen är med den här otroliga mångfalden i olika smaker och sinnen! Från min lilla borg, där innehållet i flaskorna oftast är urinfärgat, hävdar jag ju såklart motsatsen. :p

Men, men. Tycker det ser ut som en rolig tid framöver med det där tio vinerna @Deppodi ! Jag har ju till och med köpt en flaska Wynns själv, för det händer ju trots allt att lite rödtjut kan vara lämplig dryck vid udda tillfällen. Kul att se svävningar kring 300-sträcket - nu är det inte långt kvar förrän det går utför på riktigt! Knock yourself out!

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
@Deppodi du har uppenbarligen hittat en vinstil som du gillar och tänker spinna vidare på den. Det gör du säkert rätt i och jag har inte provat någonting av det där och kan därmed inte tycka ytterligare. Men jag undrar om du inte ska dricka ett enda vitt vin på hela månaden?

Nej det får jag nog spara till Juni/Juli 2016, då kanske det slinker ner en flaska vitt och en rosé till och med!

Jag har faktiskt inte fastnat lika mycket för vitt vin som för rött, säkerligen för att jag inte provat tillräckligt. Men i just mitt fall blir det lättare med rött vin då det uppskattas mycket bättre än vitt av min bättre hälft!

Magnus L

urydhtfilgukj
Nej det får jag nog spara till Juni/Juli 2016, då kanske det slinker ner en flaska vitt och en rosé till och med!

Jag har faktiskt inte fastnat lika mycket för vitt vin som för rött, säkerligen för att jag inte provat tillräckligt. Men i just mitt fall blir det lättare med rött vin då det uppskattas mycket bättre än vitt av min bättre hälft!
Rött vin är bara färgat vitt vin!

jrick

Medlem

Det skulle vara kul att veta vad du provat när du/ni kommit fram till att ni inte gillar vitt. Jag hoppas verkligen inte att agget är baserat på vita boxar och lågprisflaskor. Och att vitt vin på något sätt skulle vara besläktat med rosé och förbehållet sommaren? Vojne, vojne...

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Det skulle vara kul att veta vad du provat när du/ni kommit fram till att ni inte gillar vitt. Jag hoppas verkligen inte att agget är baserat på vita boxar och lågprisflaskor. Och att vitt vin på något sätt skulle vara besläktat med rosé och förbehållet sommaren? Vojne, vojne...

Jag återkommer ikväll när jag har CT framför mig! Men det är absolut inte några FineWines, därav min lätta reservation och att jag skyller på min fästmös åsikter! Då behöver jag inte skämmas, haha. Jag kan tänka mig att jag skulle få upp ögonen för vittt också om jag gav det en ärlig chans.

Mattias Schyberg

Administratör
Jag återkommer ikväll när jag har CT framför mig! Men det är absolut inte några FineWines, därav min lätta reservation och att jag skyller på min fästmös åsikter! Då behöver jag inte skämmas, haha. Jag kan tänka mig att jag skulle få upp ögonen för vittt också om jag gav det en ärlig chans.
Till saken hör att vitt vin såklart kan vara fantastiskt. Men börja du med rött i lugn och ro och utforska vidare med vitt när andan faller på. :)

Toppen