chambertin
Medlem
ooops. Lätt att köra fel iTillhör Pessac och Graves Medoc?
This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!
ooops. Lätt att köra fel iTillhör Pessac och Graves Medoc?
Samma fenomen som när man skriver om 2010rJag såg det inte ens förrän nu!
Min poäng var lite elak! Du ville komma tillbaks till frågans kärna vilket var viner i Medoc/St Emilion du föreslog 2 viner från Pessac/Graves!!ooops. Lätt att köra fel iGraves(Pessac-Leognan menar jag)
Var har du läst att Jancis gett Lafite 16 p? Så det du säger är att om man provar blint så får Lafite låga betyg så egentligen är Lafite inget toppvin utan allt är påhittat?
Kan man översätta 17p till 95p ungefär? Har aldrig lärt mig den 20-gradiga skalan.Om vi ponerar att absoluta toppen = 95P+ av de 5-10 mest etablerade kritikerna så tror jag inte att 500:- räcker.
Skulle säga 1000:- för att hamna där (v.g Bdx,) när vineran hamnat i butik.
http://www.bordoverview.com/?year=2009&bank=left
Sortera den på Rååååbert så hittar du inte ngt vin 95P+ för under 50€ (en primeur ex VAT)
Sortera den på Jancis Rååååååbinson så hittar du 2-3 viner över 17p men med prislapp under 50€
Sortera den på Decanter så hittar du 9 viner över 17p men med prislapp under 50€
Sortera den på Revue de Vin de France så hittar du 13 viner över 17p men med prislapp under 50€
https://www.jancisrobinson.com/files/pdfs/CT_score_equivalents.pdfKan man översätta 17p till 95p ungefär? Har aldrig lärt mig den 20-gradiga skalan.
Point taken ! Men jag fick ju med ett från Médoc i alla fall.Min poäng var lite elak! Du ville komma tillbaks till frågans kärna vilket var viner i Medoc/St Emilion du föreslog 2 viner från Pessac/Graves!!
Över 17 tänkte jag (17,5 alltså). Vet inte riktigt. 18 kanske är mer rätt.Kan man översätta 17p till 95p ungefär? Har aldrig lärt mig den 20-gradiga skalan.
Perfekt, tack! Inser ganska snabbt att den skala som känns mest rätt är Parkerskalan alternativt den gamla hederliga femgradiga från plugget på 80-talet.
Du gör helt rätt att fortsätta utforska i lugn och sansad takt på ditt egna vis. Vita viner kan såklart vänta, speciellt nu när hösten kallar. Rött är nästan alltid roligare än vitt dessutom.Halloj!
Dessa tänkte jag köpa nu när lönen har kommit. 10 viner, 2000kr i budget.
Några tankar?
1x E guigal Chatueneuf du pape, 329kr, (70503)
Har provat två från Guigal förut, båda har varit bra och vill testa att gå upp lite i pris för att se vad som händer.
1x Xavier rasteau 189kr, (75600)
Har provat två från Xavier förut, båda har varit bra och vill fortsätta att testa deras viner.
1x Dominio del Plata crios 99kr, (73335)
Det här är en chansning. Jag drack Brioso Susana Balbo innan semestern, har ingen aning om detta kommer att bli för enkelt? Tänkte att det kan vara bra att ha ett vardagsvin hemma.
1x Peter Lehmann clancy's 150kr, (83787)
Jag har testat Peter Lehmanns Barossa Shiraz tidigare, tänkte att den här säkert kommer att vara snarlik.
3x Wynns coonawarra 165kr, (70376)
Riktigt bra vin, favorit för mig just nu. Stor skillnad på 2008 och 2010 tycker jag!
1x beringer founders estate 99kr, (72535)
1x beringer napa valley cs 299kr, (79038)
Dessa två är också chansningar, har druckit Beringers Knight Valley som säkert är snarlik dessa två.
1x paracombe pinot noir 181kr, (90210)
1x paracombe the reuben 189kr, (75982)
Har provat Paracombe Cabernet Franc tidigare, gillade den och tänkte fortsätta att pröva andra viner från samma producent. Här är jag lite osäker, en pinot noir från Australien, borde jag välja något annat kanske?
Åhhhhhh, så vacker världen är med den här otroliga mångfalden i olika smaker och sinnen! Från min lilla borg, där innehållet i flaskorna oftast är urinfärgat, hävdar jag ju såklart motsatsen.Rött är nästan alltid roligare än vitt dessutom.
@Deppodi du har uppenbarligen hittat en vinstil som du gillar och tänker spinna vidare på den. Det gör du säkert rätt i och jag har inte provat någonting av det där och kan därmed inte tycka ytterligare. Men jag undrar om du inte ska dricka ett enda vitt vin på hela månaden?
Rött vin är bara färgat vitt vin!Nej det får jag nog spara till Juni/Juli 2016, då kanske det slinker ner en flaska vitt och en rosé till och med!
Jag har faktiskt inte fastnat lika mycket för vitt vin som för rött, säkerligen för att jag inte provat tillräckligt. Men i just mitt fall blir det lättare med rött vin då det uppskattas mycket bättre än vitt av min bättre hälft!
Det skulle vara kul att veta vad du provat när du/ni kommit fram till att ni inte gillar vitt. Jag hoppas verkligen inte att agget är baserat på vita boxar och lågprisflaskor. Och att vitt vin på något sätt skulle vara besläktat med rosé och förbehållet sommaren? Vojne, vojne...Nej det får jag nog spara till Juni/Juli 2016, då kanske det slinker ner en flaska vitt och en rosé till och med!
Jag har faktiskt inte fastnat lika mycket för vitt vin som för rött, säkerligen för att jag inte provat tillräckligt. Men i just mitt fall blir det lättare med rött vin då det uppskattas mycket bättre än vitt av min bättre hälft!
Vitt vin görs vanligtvis på druvmust där en av de mer intressanta delarna av druvan har avlägsnats - skalet.Rött vin är bara färgat vitt vin!
Det skulle vara kul att veta vad du provat när du/ni kommit fram till att ni inte gillar vitt. Jag hoppas verkligen inte att agget är baserat på vita boxar och lågprisflaskor. Och att vitt vin på något sätt skulle vara besläktat med rosé och förbehållet sommaren? Vojne, vojne...
Till saken hör att vitt vin såklart kan vara fantastiskt. Men börja du med rött i lugn och ro och utforska vidare med vitt när andan faller på.Jag återkommer ikväll när jag har CT framför mig! Men det är absolut inte några FineWines, därav min lätta reservation och att jag skyller på min fästmös åsikter! Då behöver jag inte skämmas, haha. Jag kan tänka mig att jag skulle få upp ögonen för vittt också om jag gav det en ärlig chans.