This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!
Jag skulle välja 2005. Finns mer intryck att hitta om just den årgången och de som finns ser ok ut.Ska köpa en flaska Dom Perignon. Vilken årgång är bäst? 2006 eller 2005? Den ska konsumeras innan årsskiftet.
Mvh
Har inte provat 2006an, men ovasett champagne skulle jag välja 2006!
jag känner mig träffad https://instagram.com/p/47OV1fKlXY/?taken-by=tobiasfriedmanDet var ju någon här som drack Philipponnat BdM 2008 nere i Nice i somras och som tyckte att det var väl värt alla slantar, så jag skulle nog satsa på den... Minns inte vem det var dock!
Du behöver inte betala fakturan förrän den 16/10!Jag har köpstopp tills släppet på Monopolbolaget den 16/10, så jag får hålla fingrarna i styr nu... Det blir ju inte enklare när man läser det där inlägget!
Hur menar du nu? -Magnum och vanlig flaska.Funderar starkt på FV nu, Philipponnat 2008.
Vad tror vi, magnum eller vanlig flaska?
Dessa två områden ligger båda i södra Rhône.I veckan har jag druckit två viner som har varit sig väldigt olika, men från samma producent. Jag skriver i den här tråden då jag inte känner för att göra någon djupare analys. Xavier Rasteau 2012 och Xavier Gigondas 2010.
Är det någon på forumet som utan mer information än såhär kan säga vad som bör skilja sig mellan dessa viner och områden?
Jag gillade verkligen Gigondas och ville ha mera medans Rasteau kändes alldeles för obalanserad och smakade bara salt.
Den stora skillnaden som jag själv känner är kvalitén på vinerna där Gigondas i många fall håller jämna steg med CdP. Rasteau är mer åt standard Côtes du Rhône med en del grönstick emellanåt. Detta har säkert med hur produktionen/skörd etc går till men det pågår stora förändringar inom Rasteau för att höja kvalitén. Det finns säkert ett antal bättre producenter i Rasteau men det verkar lysa med sin frånvaro på SB. Håll dig till Gigondas ett tag tillÄr det någon på forumet som utan mer information än såhär kan säga vad som bör skilja sig mellan dessa viner och områden?
Jag gillade verkligen Gigondas och ville ha mera medans Rasteau kändes alldeles för obalanserad och smakade bara salt.
Visst händer det att jag får förnimmelser av sälta i vin, men vin som domineras av sälta låter lite väl extremt. Är du säker på att det var vin i flaskan och inte enbart färgat havsvatten?...smakade bara salt.
Påmnner mig om en gammal affisch där en överlycklig vinmakare står och trampar sina druvor utomhus i ett stort öppet fat medans det spöregnar.Visst händer det att jag får förnimmelser av sälta i vin, men vin som domineras av sälta låter lite väl extremt. Är du säker på att det var vin i flaskan och inte enbart färgat havsvatten?
Visst händer det att jag får förnimmelser av sälta i vin, men vin som domineras av sälta låter lite väl extremt. Är du säker på att det var vin i flaskan och inte enbart färgat havsvatten?
Vad gäller viner från södra Rhône i allmänhet så har den danska sidan http://www.chateauneuf.dk/ mycket information.I veckan har jag druckit två viner som har varit sig väldigt olika, men från samma producent. Jag skriver i den här tråden då jag inte känner för att göra någon djupare analys. Xavier Rasteau 2012 och Xavier Gigondas 2010.
Är det någon på forumet som utan mer information än såhär kan säga vad som bör skilja sig mellan dessa viner och områden?