Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Stora vad ska jag köpa-tråden

Jag skulle behöva fylla på förrådet av vita basviner, av olika sort och söker tips och förslag!

* Riktpris på 100-200 kr, men är OK med utflykter ytterligare uppåt i pris där det är värt det.
* Har inget emot att beställa från Europa, har positiva erfarenheter sedan tidigare, inte minst olika riesling till bra pris mot SB.
* Konsumtion från nu men är inget problem om de helst behöver vila några år. Kanske inga 10-års projekt, men säg drickfönster på 0-5 år kanske.
* Primärt matviner, därav behovet av olika sorters vin för att matcha olika typer av mat

1) Torr riesling, har tidigare uppskattat ex. Leitz, Emrich-Schönleber, Bürklin-Wolf, Birgit Eichinger mfl.
2) Ett fylligare alternativ, men fortfarande med syra och mineralitet. Tänk Chablis, men inte nödvändigtvis därifrån eller Chardonnay.
3) Ytterligare fylligare alternativ, ekfatlagrat. Men inte klaffsigt och kladdigt utan rimlig balans. Något som möter upp kraftigare mat.

Som ni märker är det i princip fritt spelrum. Jag tar tacksamt emot alla förslag, eller mer abstrakt input på hur aktuella årgångar är i de olika regionerna, vilka producenter som är att lita på eller vilka webshoppar som har bra priser på trevliga viner.

kayaker

Cyklist
Några förslag som jag provat, dock oftast i andra årgångar:
  • Dr Bürklin-Wolf Wachenheimer Riesling 2014 (ny årgång på SB och mer lik den finfina 2012:an än vad 2013 var)
  • Von Winning Ruppertsberger Reiterpfad Riesling Trocken 2012
  • Jonathan Didier Pabiot Poilly-Fumé 2014
  • Clos Floridène 2013 (lanseras 5/2)
  • Felton Road Bannockburn Chardonnay (lanseras 5/2)
  • Romain Bouchard Chablis Vau de Vey 1er Cru 2011
  • Domaine Hubert Lamy Saint-Aubin La Princée 2013

Larseman

Medlem
Provade med gott (!) resultat den enkla 2013 Carrick Unravelled Pinot Noir för någon vecka sedan. Är det någon som har provat storebror Bannockburn PN (97054)? Är den värd sina 199kr? Carrick tar själva 45AUD vilket väl motsvarar 300kr.

Fredrik L

Medlem
Jag har fått i uppdrag att köpa några flaskor enkel champagne, runt 300 kr/flaska, att dricka till diverse skaldjur. Problemet är att jag inte är särskilt indrucken på det, men det finns det ju många här på forumet som är. Vad ska jag köpa? Har drygt en månad på mig innan de ska drickas, så jag kan invänta beställningar utan problem.

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Mitt solklara tips är en låda 2008 François Secondė från Franska Vinlistan, dricks ooootroligt bra nu och går garanterat hem. Pris för den är 333. Varning för ful etikett bara.

Åskar

Medlem
Jag vill köpa lite schvampagne för att bunkra upp, då jag precis insett att det är nödvändigt att dom får vila för att det ska hända grejer. @KockJohan bjöd på Savart och Selosse. Den friska syrliga Calliopen var jädra fin och jag tror att med ett par års lagring skulle det vara kanon. Vart tusan köper man dessa? Det går väl inte köpa längre antar jag, men finns det något liknande?
Franska vinlistan kör David Léclapart nu, är det nåt att hänga i julgranen?

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
Jag vill köpa lite schvampagne för att bunkra upp, då jag precis insett att det är nödvändigt att dom får vila för att det ska hända grejer. @KockJohan bjöd på Savart och Selosse. Den friska syrliga Calliopen var jädra fin och jag tror att med ett par års lagring skulle det vara kanon. Vart tusan köper man dessa? Det går väl inte köpa längre antar jag, men finns det något liknande?
välkommen in i nörderiet, snar lär du inse att det är hopplöst att gå till bolaget, vill man ha något intressant får man vara aktiv :)
ifrån FV tycker jag du speciellt ska hålla utkick efter Paul Déthune och Vilmart (som brukar släppas på hösten)

Åskar

Medlem
välkommen in i nörderiet, snar lär du inse att det är hopplöst att gå till bolaget, vill man ha något intressant får man vara aktiv :)
ifrån FV tycker jag du speciellt ska hålla utkick efter Paul Déthune och Vilmart (som brukar släppas på hösten)
Det borde komma något nytt släpp från Caviste snart va?
Har iaf hämtat ut en Roederer 08, även om jag misstänker att den är bra mycket sötare så ska det bli intressant att prova.

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Det borde komma något nytt släpp från Caviste snart va?
Har iaf hämtat ut en Roederer 08, även om jag misstänker att den är bra mycket sötare så ska det bli intressant att prova.

Caviste har sitt första släpp om ca en månad, någon gång i Mars har dem skrivit på sin hemsida iaf.

Har haft en toppenvinvecka med tre mycket bra syrah/shiraz viner. Shiraz by Farr 2012, La Geynale Vincent Paris 2013 och Reyneke reserve 2013. Skulle vilja be om tips på vad jag ska slå till på härnäst av dessa druvor. Har druckit en del från norra Rhone tidigare, dock inte från Hermitage. Håller mig gärna under 800:- Tack på förhand!

MartinE

Medlem
David Léclapart gör fantastiska champagner, men de kräver lång lagring. L'Apôtre är den största av dem och just nu är årgång 2009 aktuell. Jag drack 2001:an i somras och den var fantastisk då. Senare årgångar är i mitt tycke fortfarande för unga att dricka idag.

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Fick mail från franska vinlistan idag, att köpa 6st Champagne Chartogne Taillet Cuvée Saint-Anne för 1770kr.
Hade nog gärna köpt en bara för att testa, för att sedan köpa fler om jag gillar den. Men det är ju inget alternativ.
Så jag frågar är, om det här är en bra skumpa?

Matgeek

Medlem
Mina damer och herrar,
Fick mail från FRW ikväll om att de erbjuder Dom Perignon 98 P2 för _facila_ ;) £546 för 3 flaskor. Runda slängar 7.000:-. Tillkommer frakt, skatt etc då så klart. Men det kliar lite i köp-tarmen ändå. Har ett par ligger i källaren redan men det här är ju billigare än vad flera andra erbjuder den för. Åsikter i frågan?

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
Fick mail från franska vinlistan idag, att köpa 6st Champagne Chartogne Taillet Cuvée Saint-Anne för 1770kr.
Hade nog gärna köpt en bara för att testa, för att sedan köpa fler om jag gillar den. Men det är ju inget alternativ.
Så jag frågar är, om det här är en bra skumpa?
Den är ganska publik och lätt att tycka om. Helt klart värd att prova om du inte har. Relativt mycket toner av röda äpplen om jag inte minns fel.

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
Mina damer och herrar,
Fick mail från FRW ikväll om att de erbjuder Dom Perignon 98 P2 för _facila_ ;) £546 för 3 flaskor. Runda slängar 7.000:-. Tillkommer frakt, skatt etc då så klart. Men det kliar lite i köp-tarmen ändå. Har ett par ligger i källaren redan men det här är ju billigare än vad flera andra erbjuder den för. Åsikter i frågan?
njah för vad vinet levererar så är sju rätt tveksamt, däremot är det absolut en vettig investering för framtiden

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Den är ganska publik och lätt att tycka om. Helt klart värd att prova om du inte har. Relativt mycket toner av röda äpplen om jag inte minns fel.
-Kan inte Chatogne Taillet vara rätt tuffa i syran när de är nydeggade..?
Jag föredrar åtminstone min Saint-Anne när den fått vila något år i källaren...
-Ser att de även har min favvohuspimplarskumpa från Paul Dethune på kampanj, nämligen deras Cuvee Prestige... Den är aldrig ett dåligt köp!

Toppen