Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Stora vad ska jag köpa-tråden

Vino fino

Medlem
Tips på traditionell Rioja (från SB) önskas, typ Faustino I, men kanske ännu mer fat och dill
Äntligen någon på forumet som frågar efter icke-Råbert-viner. :) Los riojanos själva brukar påstå att förutom Único Reserva Especial så är Bosconia det mest hårdnackade uttrycket av traditionalism (precis som deras vita varianter). För egen del tycker jag att Rioja Alta (904:an) står i samma klass, kanske högre än Bosconia. Beror på årgång och lagring, förstås.
Ljust i färgen, markant amerikansk ek, fyrtioåttatusen smaknyanser, medelfylligt, hög syra, briljant matvin, pinsamt låga priser... Inte undra på att den nordamerikanska konsumenten i expertsortimentet storhandlar traditionell Rioja (och Sherry, välsignade vare expertjänkarna).

Mattias Schyberg

Administratör
Tips på traditionell Rioja (från SB) önskas, typ Faustino I, men kanske ännu mer fat och dill
2004 La Rioja Alta (7462) är ju lite av en klassiker i den rejält fatade dillskolan vill jag minnas. Det var dock ett tag sedan jag testade så jag vet inte riktigt hur aktuell årgång är.

Edit: 2:a på bollen såg jag, inte ofta det händer! ;)

Gurto

Medlem

Jag kontrar det fina tipset från @Vino fino och @Mattias S med något som du inte efterfrågade :D nämligen traditionell Rioja som INTE har en massa vanilj och kräftspad. R. Lopez de Heredia är väldigt traditionella; lagrar länge på amerikansk ek, slankare profil etc. Dill och vanillin frånvaron (i alla fall är den karaktären inte väldigt tydlig) beror på att de använder äldre fat.

https://www.systembolaget.se/dryck/roda-viner/vina-tondonia-reserva-9180801

Sorry för att jag inte lyssnar på vad du efterfrågar - ville bara lyfta fram en annan sida av traditionell Rioja också.

Vino fino

Medlem
Jag kontrar det fina tipset från @Vino fino och @Mattias S med något som du inte efterfrågade :D nämligen traditionell Rioja som INTE har en massa vanilj och kräftspad. R. Lopez de Heredia är väldigt traditionella; lagrar länge på amerikansk ek, slankare profil etc. Dill och vanillin frånvaron (i alla fall är den karaktären inte väldigt tydlig) beror på att de använder äldre fat.
Sen när är Bosconia inte Lopez de Heredia? Första klassens historierevision. :mad: ;)

Gurto

Medlem
Sen när är Bosconia inte Lopez de Heredia? Första klassens historierevision. :mad: ;)

Haha, my bad. Läste väl lite fort och har inte druckit den. I brist på ork att googla och eftersom jag gärna hör din syn på saken; vad skiljer Bosconia och Tondonia - smakmässigt och hur de görs? Bara druvor från olika lägen?

Edit: Ok, min nyfikenhet övervann min lathet; Olika lägen, mer tid på fat för Tondonia, lite större andel Tempranillo i Bosconia. Tondonia lite elegantare medan Bosconia har lite mer fruktmuskler. Håller du med om det? Föredrar du någon av dem?

Last edited:

Vino fino

Medlem
Edit: Ok, min nyfikenhet övervann min lathet; Olika lägen, mer tid på fat för Tondonia, lite större andel Tempranillo i Bosconia. Tondonia lite elegantare medan Bosconia har lite mer fruktmuskler. Håller du med om det? Föredrar du någon av dem?
Bägge har 10 år på planka för GR, Tondonia 6 istället för 5 i R, så ingen större skillnad i lagringstid eller för den delen smakpåverkan från eken. Druvblandningarna också snarlika. Däremot tycker jag att Bosconia är lite mer finlemmad, lite ljusare röd frukt. Som kan komma från vingården eller möjligen pga lite mindre graciano och garnacha.
Bägge är kanonbra, i sin stil. Bosconia lite mer balettdansös kanske men bägge är snarlika.

En annan traditionalist som vi inte nämnt hittills är förstås Castillo Ygay. :)

Goddag mina herrar och damer, som en trevlig liten nybörjare vill man ju alltid ha lite tips på vad man kan införskaffa.
Denna gång är jag på jakt på en årgångsskumpa, vilka årgångar ska man kolla på och utöver dom stora husen vad för producent kan man hålla ögonen på

Mattias Schyberg

Administratör
Goddag mina herrar och damer, som en trevlig liten nybörjare vill man ju alltid ha lite tips på vad man kan införskaffa.
Denna gång är jag på jakt på en årgångsskumpa, vilka årgångar ska man kolla på och utöver dom stora husen vad för producent kan man hålla ögonen på
Årgång 2002 och 2008 brukar vara poppis på forumet. Står det sedan Selosse eller Vilmart på etiketten så är det ännu bättre - om vi inte pratar storhus som Krug och liknande vill säga.

Men vad vet jag...:tystad:

MartinE

Medlem
Bra grundregel just nu och egentligen den enda information du behöver: Köp alla 2008or du ser!

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Står det sedan Selosse eller Vilmart på etiketten så är det ännu bättre

Känns som att Vilmart har varit mycket på tapeten nyligen. Är det här också en måste-producent för att bredda sitt champagneperspektiv? Funderar på att lägga en beställning hos FVL, men vet inte riktigt vilken jag ska börja med.

Mattias Schyberg

Administratör
Känns som att Vilmart har varit mycket på tapeten nyligen. Är det här också en måste-producent för att bredda sitt champagneperspektiv? Funderar på att lägga en beställning hos FVL, men vet inte riktigt vilken jag ska börja med.
Jag kan inte hjälpa dig i detalj men den enda gång jag provat Vilmart så var det rosén och den rockade manligheten ur mig. Tack för det @Emanuel !

Bastardo

Medlem
Ett annat tips är den här lådan med två flaskor champagne, två flaskor rött och två flaskor vitt. Jag har provat samtliga och Guy Charlemagne Mesnillèsime 2003 ger ett bra prov på mer mogen champagne. En liten varning bara: på de flaskor jag har öppnat var trycket så högt att korken for iväg när jag lossade grimman.

Det finns några lådor kvar så skynda Er! Tänk vilket kap för det här priset … :) Och 2003 var inte så dumt år för de som kan sin sak.

Tar gärna emot tips på fin sauvignon blanc, helst under 200 kr. Bäst jag hittills provat är Greywacke SB. Exakt i min smak!

Last edited:

Bastardo

Medlem
Men så själva tipset: det finns faktikt en Beerenauslese i BS som är väldigt Eiswein-lik i stilen (förmodligen mer än många Eiswein med inslag av botrytis...) eftersom vinet kommer från en högsyra-toppårgång i Mosel och inte har så extremt utpräglade botrytistoner, Bischöfliche Weingüter Erdener Treppchen Riesling BA 2010, 145 kr per halvpanna men kollikrav på 6 st. Blev positivt överraskad givet priset och producenten (som har riktigt bra vingårdar men so-so-rykte) när jag hade med det vinet på en provning i början av året.

Fantastiskt gott vin, speciellt med tanke på priset! Tyvärr finns det inte så många tyska viner i de här klasserna. Inte ens så många spätlese heller, om man vill ha hyfsad kvalitet.

Toppen