Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Stora vad ska jag köpa-tråden

Jämfört med St Cosme Cote du Rhone är Guigal och Xavier blaha blaha.
Så här beskrivs upplevelsen av St Cosme CdR (vingårdsläget deux albions visserligen) 2001 av Tadashi Agi och Shu Okimoto i måste-läsa-mangaserien The Drops of God:
image.jpeg

Silex

Medlem
Söker tips på en champagne på magnumflaska för upp till 1600kr för att dricka nu. Kan tänka mig att köpa från var som helst i Europa (inkl. SB). Kommer drickas till lite blandade snittar. Det skall vara något som uppskattas av "helt vanliga människor" (icke-vin-nerds).

• Like
Reactions: Jos

Jos

Medlem
Söker tips på en champagne på magnumflaska för upp till 1600kr för att dricka nu. Kan tänka mig att köpa från var som helst i Europa (inkl. SB). Kommer drickas till lite blandade snittar. Det skall vara något som uppskattas av "helt vanliga människor" (icke-vin-nerds).
Bollinger SC är erkänt bra på just magnum och kommer funka fint för de som inte nördat ner sig. Vill du trots allt använda budgeten bättre så är ju Bruno Paillard -99 ett alternativ. Men tveksamt om den går hem bättre hos din publik kanske... http://www.systembolaget.se/dryck/mousserande-viner/bruno-paillard-9906806

Annars kan du ju orera lite kring det fantastiska året -96 och hur -95 kommer i skymundan och bla. bla
http://www.systembolaget.se/dryck/mousserande-viner/chateau-de-bligny-9972906

http://www.plus-de-bulles.com/fr/oenotheque/341-carte-d-or-1995-magnum.html

Last edited:

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
2008 Legras & Haas på magnum är så jäkla bra nu och går hem fint hos pöbeln. 725 Sek hos FVL. (ser den inte på någon kampanj men det brukar gå att maila dem om man vill ha något även om det inte ligger ute)

Jos

Medlem
Någon som har ett bra tips på en bra vit Bourgogne? Jag är inte ute efter Chablis utan något ekat från Cote du Beaune typ. Drack någon 1er cru Savigny-les-Beaune från Louis Jadot 2013 nyligen som var satan god men kommer inte ihåg vilken det var.

Men oavsett, blev alltså sugen på vit Bourgogne igen och tänkte om någon har tips? Finns det på SS kan jag ju alltid få dricka ikväll men finns det på någon bra nätbutik kan jag alltid beställa :)

buteljen

Medlem
Någon som har ett bra tips på en bra vit Bourgogne? Jag är inte ute efter Chablis utan något ekat från Cote du Beaune typ. Drack någon 1er cru Savigny-les-Beaune från Louis Jadot 2013 nyligen som var satan god men kommer inte ihåg vilken det var.

Men oavsett, blev alltså sugen på vit Bourgogne igen och tänkte om någon har tips? Finns det på SS kan jag ju alltid få dricka ikväll men finns det på någon bra nätbutik kan jag alltid beställa :)

http://www.systembolaget.se/dryck/vita-viner/saint-aubin-premier-cru-en-remilly-7661001
Den där beställde jag precis för 2 minuter sedan. Michel Jamais skrev "a great but not expensive white bourgogne!" . Tänkte det kan vara värt att testa :)

16,5 o 17 av Jancis

Last edited:

Helen

Medlem

Jag gillar Marc Moreys vita viner. Bruka bunkra upp när jag är i Bourgogne :)
http://www.systembolaget.se/dryck/vita-viner/chassagne-montrachet-1er-cru-les-vergers-9263101

kayaker

Cyklist
Last edited:

kayaker

Cyklist

Bourgogne Blanc och Bourgogne Rouge från topproducenter brukar vara säkra kort. Jag brukar köpa några flaskor av Etienne Sauzets Bourgogne Blanc när den släpps.
Henri Boillot Bourgogne Blanc 2012 kanske kan vara något?
Ett antal producenter i Mâconnais är också värda att testa, t.ex. Domaine Barraud, Bret Brothers, Les Héritiers du Comte Lafon och, inte minst, Verget.

Jos

Medlem
Bourgogne Blanc och Bourgogne Rouge från topproducenter brukar vara säkra kort. Jag brukar köpa några flaskor av Etienne Sauzets Bourgogne Blanc när den släpps.
Henri Boillot Bourgogne Blanc 2012 kanske kan vara något?
Ett antal producenter i Mâconnais är också värda att testa, t.ex. Domaine Barraud, Bret Brothers, Les Héritiers du Comte Lafon och, inte minst, Verget.
Tack för tips men jag tror man måste upp ett snäpp ovanför Bourgogne Blanc för att få lite ek? Tror de flesta kör oekat när det gäller entry level.

Hubert Lamy är bra. Mycket Bourgogne för pengarna. Säg inget till någon annan bara.
Instämmer helt och fullt. Sen kan jag tycka att Lamys viner ofta är så fulla av grön syrlighet att man verkligen tjänar på att ha litet tålamod med dem, frukten finns där och komplexiteten kommer ut efter ett par år.

Magnus L

urydhtfilgukj
Dom. Grosbois kanske? Har inte sett något på dom sociala medierna idag, så dom körde kanske inte någon provning den här gången.

Toppen