Tack för alla tips!
De tre bästa Barolo jag provat de senaste åren är:
1. 2004 La Spinetta (Rivetti) Barolo Vürsù Vigneto Campè
2. 2008 Fontanafredda Barolo Vigna La Rosa
3. 2010 Parusso Barolo
Och sedan håller jag den här Barbarescon som helt fantastisk: 1998 Bruno Giacosa Barbaresco Riserva Santo Stefano.
Berätta nu vilken stilpreferens jag har i Barolo.
Svår fråga men Spinetta är ju glada i ek och tanninerna ganska framträdande i det unga vinet.
Fontanafredda är väl inte så extrema åt ngt håll egentligen och jag har gillat de Barolo La Rosa jag druckit. Aningen dyra för vad man får kanske. Paruso har jag ingen erfarenhet av och kommentarer på Bruno Giacosa är väl överflödiga.
Prova lite fler stilar, årgångar och odlare kanske vore bra för att hitta årgångar och odlare som du gillar.
Årgångarna skiljer sig väldigt mycket åt och en 2008 och 2009 från samma firma kan vara väsensskilda i stil och uttryck.
Några av mina egna preferenser hittills är dessa:
1) Aldo Conterno (Romirasco,
Colonnello och
Cicala framför allt, underbara runt 12-15 års ålder i bra årgångar)
2) Domenico Clerico (en hel del ny ek här så dessa bör väntas ut så att faten hinner integreras)
3) Schiavenza (Riktigt bra viner (framför allt Prapò) som blommar upp efter 8-10 år, gräver inte så groteska hål i plånboken heller om man köper dom vid släpp, finns hos
Carlo Merolli )
4) Accomasso (Fantastiska viner om man får tag på dom, håller på att stiga i pris)
5) Luciano Sandrone Barolo Le Vigne (Har bara druckit den men vilket härligt vin även som ungt,
2011 finns på SB)
Edit:
Glömde ju Erbaluna vars Barolo Vigna Rocche också är riktigt bra. Erbaluna brukar finnas hos Carlo Merolli i Dk.