Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Stora vad ska jag köpa-tråden

Hade vi talat om de priser som Systembolaget har så hade jag varit enig med dig, men eftersom Plus de Bulles säljer NV Charles Heidsieck Brut för dryga tio kronor mer än Diebolt Cuvee Prestige så tycker jag att det är en ganska bra jämförelse i sammanhanget (eftersom det var på PdB flaskorna skulle inhandlas)! :)
Tack! Måste uppenbart börja titta litet mer noggrannt på plus de bulles inför mina champagneinköp.... Kollade upp på nätet och ironiskt nog såg jag på Google map att jag brukar bo runt hörnet när jag är i Paris, har uppenbarligen missat något.

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Tack! Måste uppenbart börja titta litet mer noggrannt på plus de bulles inför mina champagneinköp.... Kollade upp på nätet och ironiskt nog såg jag på Google map att jag brukar bo runt hörnet när jag är i Paris, har uppenbarligen missat något.

Ja gör det! Jag satt precis och jämförde systembolagets priser på Taittinger jämfört med PdB. Tror att alla var billiga om inte jag kollade fel.

JakobS

Medlem
Hur ligger Pol Roger 2006:an till nu, färdig för att dricka till midsommar eller bör den ligga till sig något år ännu?

Elvis

Medlem
Jag behöver fylla på lagret av stilla viner och vill ha lite tips på Barolo/Barbaresco. Solo Barolo verkar ha rea regelbundet men sidan är hopplöst svårnavigerad så jag behöver förbereda mig. Vad ska jag köpa? (Barbaresco kanske de inte har, förresten.)

akaSami

Livsnjutare
Jag behöver fylla på lagret av stilla viner och vill ha lite tips på Barolo/Barbaresco. Solo Barolo verkar ha rea regelbundet men sidan är hopplöst svårnavigerad så jag behöver förbereda mig. Vad ska jag köpa? (Barbaresco kanske de inte har, förresten.)
Har nämnt denna förut, men min favorit från Barolo är utan tvekan Fratelli Alessandria Barolo (Monvigliero & San Lorenzo), liten producent med mycket potenta viner ! Andra barolo jag själv testat och gillar är, Mauro Molino Barolo (La Serra & Bricco Luciani). En uppstickare som för mig är en "modern" barolo som inte påvisar den typiska supertanninen/syran är Giulia Negri Barolo La Tartufaia kan vara värt ett prov då den är högst tillgängligt prissatt!

Dock osäker på om någon av dessa finns på Solo Barolo, har inte kikat själv. .

grappa

Medlem
Utan att ha koll på SoloBarolo:
Damiliano gör bra saker. Favoriten är Liste men Brunate och Cannubi är också utmärkta.
Paolo Scavino; Cannubi.
Conterno-Fantino; Sori Ginestra.
Spinetta; Campe.

Roberson UK har 20 % rea på de flesta amerikanarna, inklusive några av de mer spännande producenterna som ibland är litet knepiga att få tag på i Sverige. Typ arnot-Roberts, bedrock, tribute to grace, wind gap, lioco m fl. Rea t o m söndag tror jag. Lägg sen till post-brexit GBP/SEK på 11,3 (fortfarande högre än för tre år sedan, men betydligt lägre än senaste ett-två åren), så är det ju litet lockande...

Zmirc

Medlem
På bolaget finns för tillfället Prunotto Barolo Bussia 2005, ett bra vin med i alla fall lite ålder. Går att dricka nu, kan sparas. Hyfsat framträdande tanniner så lite mat till skadar inte.

Silenos

Medlem
@Elvis , Har du några stilpreferenser? Många av de tips du fått lutar klart åt den moderna sidan (barrique osv.).

För variationens skull, två barrique-fria barbarescotips:

Rivella Serafino, Barbaresco 'Montestefano'
Cascina delle rose, Barbaresco 'Rio Sordo' (eller 'Tre Stelle')

Båda finns hos Töpler.

jrick

Medlem
Tack! Giulia Negri finns på Solo Barolo.
Dock dyr där, jämfört med det mycket bra priset i BS.

Från Solobarolo har jag gillat Giovanni Manzone, Francesco Rinaldi, Rocche Costamagna Roche dell'annunziata, Viberti Buon Padre och Palladino Serralunga De första två gick mer på kraft och de senare var i en lättare fruktigare stil (för Barolo) speciellt Rocche Costamagna som är från La Morra. Kan utanför Solobarolo rekommendera Azelia och Vietti.

Ska sägas att jag bara provat enstaka flaskor från de ovan.

Elvis

Medlem
Tack för alla tips!

@Elvis , Har du några stilpreferenser? Många av de tips du fått lutar klart åt den moderna sidan (barrique osv.).

De tre bästa Barolo jag provat de senaste åren är:
1. 2004 La Spinetta (Rivetti) Barolo Vürsù Vigneto Campè
2. 2008 Fontanafredda Barolo Vigna La Rosa
3. 2010 Parusso Barolo

Och sedan håller jag den här Barbarescon som helt fantastisk: 1998 Bruno Giacosa Barbaresco Riserva Santo Stefano.

Berätta nu vilken stilpreferens jag har i Barolo. ;)

Elvis

Medlem
Hur ligger Pol Roger 2006:an till nu, färdig för att dricka till midsommar eller bör den ligga till sig något år ännu?

Just vanliga årgångs-Pol Roger tycker jag är ett vin som vinner enormt mycket på lagring. Mina 2006or får ligga i cirka fem år till.

chambertin

Medlem
Tack för alla tips!

De tre bästa Barolo jag provat de senaste åren är:
1. 2004 La Spinetta (Rivetti) Barolo Vürsù Vigneto Campè
2. 2008 Fontanafredda Barolo Vigna La Rosa
3. 2010 Parusso Barolo

Och sedan håller jag den här Barbarescon som helt fantastisk: 1998 Bruno Giacosa Barbaresco Riserva Santo Stefano.

Berätta nu vilken stilpreferens jag har i Barolo. ;)
Svår fråga men Spinetta är ju glada i ek och tanninerna ganska framträdande i det unga vinet.
Fontanafredda är väl inte så extrema åt ngt håll egentligen och jag har gillat de Barolo La Rosa jag druckit. Aningen dyra för vad man får kanske. Paruso har jag ingen erfarenhet av och kommentarer på Bruno Giacosa är väl överflödiga.:)

Prova lite fler stilar, årgångar och odlare kanske vore bra för att hitta årgångar och odlare som du gillar.
Årgångarna skiljer sig väldigt mycket åt och en 2008 och 2009 från samma firma kan vara väsensskilda i stil och uttryck.

Några av mina egna preferenser hittills är dessa:
1) Aldo Conterno (Romirasco, Colonnello och Cicala framför allt, underbara runt 12-15 års ålder i bra årgångar)
2) Domenico Clerico (en hel del ny ek här så dessa bör väntas ut så att faten hinner integreras)
3) Schiavenza (Riktigt bra viner (framför allt Prapò) som blommar upp efter 8-10 år, gräver inte så groteska hål i plånboken heller om man köper dom vid släpp, finns hos Carlo Merolli )
4) Accomasso (Fantastiska viner om man får tag på dom, håller på att stiga i pris)
5) Luciano Sandrone Barolo Le Vigne (Har bara druckit den men vilket härligt vin även som ungt, 2011 finns på SB)

Edit:
Glömde ju Erbaluna vars Barolo Vigna Rocche också är riktigt bra. Erbaluna brukar finnas hos Carlo Merolli i Dk.
IMG_0457.JPG

Last edited:

lukastollig

Pudelfantast
Kära "Italianos" - jag såg att Roagnas Barolo Pira och Barbaresco Paje 2010 går att få tag i för 500 danska på Atomwine.

Drack en Paje 03 för nåt år sen som jag då tyckte var sjukt bra men med långt liv kvar men frågan är nu - Ska man köpa på sig några eller finns det andra viner/leverantörer i kategori/prisklass som jag istället borde kolla på?

PS
Fat Duck-recensionen är på ingång - väntar på att få vinerna i vinpaketet mailade till mig eftersom jag tydligen var så darrig på handen att mitt foto blev oläsligt..

Hur är det med Roagnas Pira, Paje och Montefico? Fanns "Vecchie Viti" cuveerna tidigare? Om inte gissar jag att den bästa frukten numera går till dessa och att basversionerna i värsta fall är något uttunnade jmf. med tidigare. Någon som har mer koll?

chambertin

Medlem
Hur är det med Roagnas Pira, Paje och Montefico? Fanns "Vecchie Viti" cuveerna tidigare? Om inte gissar jag att den bästa frukten numera går till dessa och att basversionerna i värsta fall är något uttunnade jmf. med tidigare. Någon som har mer koll?
Dom hette väl "Vecchie Vigne" förra årgången (2007) ?
Kan inte heller hitta ngt om de har funnits före 2007 (verkar inte så i alla fall).

Larseman

Medlem
Någon som har erfarenhet av viner på druvan Grignolino? Jag vill ha med den på en provning men vet inte riktigt vad som funkar bäst av det som finns på bolaget (jag vet att det finns andra kanaler men det är inte jag som beställer och jag orkar inte ta den diskussionen nu).
Är det någon som har provat något av följande viner:

Cascina La Ghersa Grignolino d'Asti, 208kr
http://www.systembolaget.se/dryck/roda-viner/grignolino-dasti-7200401

Tenuta Olim Bauda Grignolino d'Asti, 160kr
http://www.systembolaget.se/dryck/roda-viner/grignolino-dasti-tenuta-olim-bauda-7430901

Cantina Sociale di Casorzo Grignolino d'Asti , 101kr
http://www.systembolaget.se/dryck/roda-viner/grignolino-dasti-7170401

Cantine Sant'Agata S.N.C Grignolino D'Asti Miravalle, 180kr
http://www.systembolaget.se/dryck/roda-viner/miravalle-7375101

Cantina Sociale di Casorzo har jag köpt en flaska av som ska provas till helgen, men övriga säljs bara i 6-pack så om någon vet något om dessa så är jag mycket tacksam!

Toppen