Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Stora vad ska jag köpa-tråden

Silenos

Medlem
@Jos , blev det något handlat? Det kan vara bra att veta att haussen kring 2014, på den vita sidan, är rätt rejäl. Och då inte endast ifrån branchen utan också slutkonsumenter. Personligen har jag endast testat en enda flaska, en H&P Jacqueson Rully 1er Gresigny, den smakade kanon och priset är bra (feineweine). Men det är å andra sidan en bonnbourgogne utan någon framträdande ekighet och mindre kropp, så det var kanske inte vad du sökte.

Normalt sett så brukar jag bry mig klart mindre om vit burgunder jämfört med röd, men den där testflaskan har väckt mitt sug, så det blir till att fortsätta sonderingarna av årgången. Boisson-Vadot (Pinard de Picard) vet jag att jag vill ha, lite begynnande kult-vibbar kan dock sätta käppar i hjulen, men någon av deras Auxey-Duress:er (de är först och främst en Meursaultproducent) bör jag väl kunna fixa åtminstone. Jean-Marc Vincent (N+M weine), som även han har en fin Auxey och lite olika Santenay:er, kommer det också testas så småningom. Dessutom beställde jag precis några pavor av Thomas Morey (också N+M), ett par olika 1er Chassagne, vi får se om det blir påfyllning.

Är man sugen på mer illustra appellationer så kan Pierre-Yves Colin-Morey (inaveln är sjövild i Bggn) rekommenderas, han gör en fasligt massa olika buteljeringar, så är man beredd att betala så är det inga större problem att komma över (så länge man inte suktar efter hans Montrachet eller Pèrrieres).

Och, bestämmer du dig för att köpa lite vita ifrån Jadot, drick dem i närtid, lagra inte. De är kända för sina stora premox-problem.

Hej! Jag chansar på att den här frågan lämpar sig för den här tråden. Jag är snudd på helt nollad på vin. Nyligen var jag på Sicilien, och drack då en del vitt vin av för mig ny karaktär. Det var vitt vin på "vanlig" vinflaska, men ändå med svag kolsyra/moussering. Jag gillade det, men tänkte aldrig på att kolla upp namnen, eller typen. Så nu undrar jag, dels vad det här faller under för benämning, dels vilka sorter jag borde köpa om jag vill ha den här sortens vin? Det måste inte nödvändigtvis vara sicilianska viner - vore dock trevligt - utan det kan gott handla om andra viner av liknande karaktär. Tack på förhand!

Jos

Medlem
@Jos , blev det något handlat? Det kan vara bra att veta att haussen kring 2014, på den vita sidan, är rätt rejäl. Och då inte endast ifrån branchen utan också slutkonsumenter. Personligen har jag endast testat en enda flaska, en H&P Jacqueson Rully 1er Gresigny, den smakade kanon och priset är bra (feineweine). Men det är å andra sidan en bonnbourgogne utan någon framträdande ekighet och mindre kropp, så det var kanske inte vad du sökte.

Normalt sett så brukar jag bry mig klart mindre om vit burgunder jämfört med röd, men den där testflaskan har väckt mitt sug, så det blir till att fortsätta sonderingarna av årgången. Boisson-Vadot (Pinard de Picard) vet jag att jag vill ha, lite begynnande kult-vibbar kan dock sätta käppar i hjulen, men någon av deras Auxey-Duress:er (de är först och främst en Meursaultproducent) bör jag väl kunna fixa åtminstone. Jean-Marc Vincent (N+M weine), som även han har en fin Auxey och lite olika Santenay:er, kommer det också testas så småningom. Dessutom beställde jag precis några pavor av Thomas Morey (också N+M), ett par olika 1er Chassagne, vi får se om det blir påfyllning.

Är man sugen på mer illustra appellationer så kan Pierre-Yves Colin-Morey (inaveln är sjövild i Bggn) rekommenderas, han gör en fasligt massa olika buteljeringar, så är man beredd att betala så är det inga större problem att komma över (så länge man inte suktar efter hans Montrachet eller Pèrrieres).

Och, bestämmer du dig för att köpa lite vita ifrån Jadot, drick dem i närtid, lagra inte. De är kända för sina stora premox-problem.
Handlade in nämnda Saint Aubin men ej prövat ännu. Även ett gäng av den Jadot jag nämnde. Så här i efterhand insåg jag att jag var rätt nitad när jag drack den innan så kanske lite på gränsen vad gäller eken men jag gillar den ändå skarpt och grymt trevligt sniff i en Bourgognekupa. Mycket pang för pengarna helt klart.

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Drack för ett tag sedan 2008, Hervé Dubois Blanc De blanc Grand Cru.
Nu vill jag ha något liknande.

Tips?
Och hur ovanligt är det egentligen med dessa typer av viner på systembolaget?
En Grand Cru 2008 under 300kr. Förstod inte bättre när den släpptes..

stöbe

Medlem
Hallå här. Antagligen har denna fråga redan släppts men jag tänkte införskaffa mig ett par klassiska viner från tex bordeaux, bourgogne, rioja etc. osv. Väldigt intresserad men ganska okunnig om vad och var som ska köpas. Tänkte bilda mig en uppfattning inför en framtida källare av något slag. Är en prislapp upp till 500 kr per flaska en rimlig siffra?

chambertin

Medlem
Hallå här. Antagligen har denna fråga redan släppts men jag tänkte införskaffa mig ett par klassiska viner från tex bordeaux, bourgogne, rioja etc. osv. Väldigt intresserad men ganska okunnig om vad och var som ska köpas. Tänkte bilda mig en uppfattning inför en framtida källare av något slag. Är en prislapp upp till 500 kr per flaska en rimlig siffra?
För Bdx Ja, för Bourgogne Nej, för Rioja är det kanske i överkant. Snittet kanske blir runt 500:-ändå.:)
Lycka till med källarbygget !

kayaker

Cyklist
Helt OK för Bordeaux och Piemonte, kanske något högt för Toscana. Samtidigt lite lågt för Bourgogne och för högt för Rioja.

gece

Man vänjer sig.
Några få exempel?
Vad gäller Rioja, bra år som finns på marknaden nu är -01, -04, -05, -10 och -11 (de tre förra för klassiska Gran Reserva, de två senare för modernare uttryck). På SB kan du t.ex. hitta klassiska uttryck som 2001 Montecillo GR, 2004 La Rioja Alta GR 904 och 2005 Marqués de Riscal GR, alla klart drickbara men tål vidare lagring; andra namn att kolla in är Ygay GR, CVNE Imperial GR mfl samt förstås R Lopez de Heredia, särskilt Viña Tondonia (inklusive deras vita, ypperligt!). Moderniteter har jag sämre koll på, men Roda, Baigorri och Artadi kan rekommenderas.

chambertin

Medlem
Några få exempel?
Oj, återkommer i ämnet som är ganska omfattande.
V. G Spanien så rekommenderar jag Decantalo.com i Spanien som för de flesta viner ( dock inte stora hus som styr priserna i alla WA:s) ger bättre deal lokalt.

Last edited:

Daniel A

Administratör
Vad gäller Rioja, bra år som finns på marknaden nu är -01, -04, -05, -10 och -11 (de tre förra för klassiska Gran Reserva, de två senare för modernare uttryck). På SB kan du t.ex. hitta klassiska uttryck som 2001 Montecillo GR, 2004 La Rioja Alta GR 904 och 2005 Marqués de Riscal GR, alla klart drickbara men tål vidare lagring; andra namn att kolla in är Ygay GR, CVNE Imperial GR mfl samt förstås R Lopez de Heredia, särskilt Viña Tondonia (inklusive deras vita, ypperligt!). Moderniteter har jag sämre koll på, men Roda, Baigorri och Artadi kan rekommenderas.

What he said. Enda tillägget är Finca Allende för moderniteterna! Deras instegsvin finns på Systemet nu, 2010an. Fest för varenda krona där. Och för att i sann finewines.se-anda gå helt ifrån den ekonomiska begränsningen så finns även deras toppvin på Systemet - Aurus -, både 05an och 10an för typ 1200 riksdaler stycket. Prisvärt sett till internationella priser? Jodå. Prisvärt i övrigt? Haha, kaosdyr Rioja (typ dyrast, till och med?), men nog är det bra rödtjut alltid! :D

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Diebolt vallois blanc de blanc

Funderar på att köpa den här, kostar 25 € per flaska hos plus de bulles, och på Systembolaget så säljer dom den för 389 kr.

Vad säger ni? Är den bra?

kayaker

Cyklist

Funderar på att köpa den här, kostar 25 € per flaska hos plus de bulles, och på Systembolaget så säljer dom den för 389 kr.

Länge sedan jag drack den men Diebolt-Vallois Prestige är så mycket bättre att jag tycker den är värd mellanskillnaden på Plus de Bulles. Av någon anledning så är den billigare på SB än deras enklare Blanc de Blancs, oklart varför.

Daniel B

IT- & dryckesnörd
Tekniskt ansvarig

Håller med kayaker. Jag köpte några Diebolt BdB, men tog samtidigt hem några Perrier-Jouet Grand Brut, och den sistnämnda var betydligt bättre. Men håller även med om att DV Prestige är betydligt bättre att lägga pengarna på! Men då kanske du istället ska gå på Charles Heidsieck NV som är ännu bättre och i samma prisklass.. Ledsen för att jag komplicerar det.. :p

magnum

Epernay, Frankrike
Håller med kayaker. Jag köpte några Diebolt BdB, men tog samtidigt hem några Perrier-Jouet Grand Brut, och den sistnämnda var betydligt bättre. Men håller även med om att DV Prestige är betydligt bättre att lägga pengarna på! Men då kanske du istället ska gå på Charles Heidsieck NV som är ännu bättre och i samma prisklass.. Ledsen för att jag komplicerar det.. :p
Håller inte med dig! Förutom att det är bättre att köpa Diebolt Prestige än deras BdB:)
Förövrigt är de gjorda med helt olika druvblanddningar så jämförelsen är lite haltande (D-V vs PJ & CH):cool:

Har liten erfarenhet av Perrier-jouet, ska pröva vid tillfälle! Tack för tipset! Dock vill jag nog hävda att Charles H NV ligger i en annan prisklass än Diebolt prestige. I prisklassen 350-375 kr är diebolts prestige en riktigt bra deal. Ökar du på med en knapp hunka och tänker 450-475 kr öppnar sig nya dörrar, liksom ytterligare en hunka...

Daniel B

IT- & dryckesnörd
Tekniskt ansvarig
Har liten erfarenhet av Perrier-jouet, ska pröva vid tillfälle! Tack för tipset! Dock vill jag nog hävda att Charles H NV ligger i en annan prisklass än Diebolt prestige. I prisklassen 350-375 kr är diebolts prestige en riktigt bra deal. Ökar du på med en knapp hunka och tänker 450-475 kr öppnar sig nya dörrar, liksom ytterligare en hunka...

Hade vi talat om de priser som Systembolaget har så hade jag varit enig med dig, men eftersom Plus de Bulles säljer NV Charles Heidsieck Brut för dryga tio kronor mer än Diebolt Cuvee Prestige så tycker jag att det är en ganska bra jämförelse i sammanhanget (eftersom det var på PdB flaskorna skulle inhandlas)! :)

jrick

Medlem
Länge sedan jag drack den men Diebolt-Vallois Prestige är så mycket bättre att jag tycker den är värd mellanskillnaden på Plus de Bulles. Av någon anledning så är den billigare på SB än deras enklare Blanc de Blancs, oklart varför.
Håller med. BdB är god men något anonym och "utbytbar" aperitif-Champagne. Prestige har också en ganska frisk profil men med mer intressant komplexitet. Pratade med Isabelle om det där med prissättningen i Sverige och hon förstår inte heller, hon trodde att importören ville pusha hårt för Prestige (för att få in i sortiment då gissningsvis).

chambertin

Medlem
Väldigt enkelt (tror jag). Préstige finns på fasta sortimentet och BdB på BS, dvs en extrakostnad på 30-40kr/fl (minst) för BS-vinet jfrt med fasta sortimentet. Préstige var ju borta ur FS ett tag har jag för mig vilket säkert inte var populärt hos vare sig D-V eller Prime Wine. Kan inte tänka mig att den perioden var särskilt framgångsrik v.g volymerna av D-V's champagner.

Toppen