Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Stora vad ska jag köpa-tråden

Elvis

Medlem
Känns som att Vilmart har varit mycket på tapeten nyligen. Är det här också en måste-producent för att bredda sitt champagneperspektiv? Funderar på att lägga en beställning hos FVL, men vet inte riktigt vilken jag ska börja med.

Jag har inte varit på forumet så mycket sista tio dagarna, annars hade du fått ett utförligt svar av mig. Nu ser jag att Franska Vinlistan tyvärr har stängt sin Vilmart-kampanj. Vilmart är en av mina absoluta favoritodlare och jag hoppas att du köpte något. NV Grand Cellier hade jag rekommenderat som nybörjartips.

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Jag har inte varit på forumet så mycket sista tio dagarna, annars hade du fått ett utförligt svar av mig. Nu ser jag att Franska Vinlistan tyvärr har stängt sin Vilmart-kampanj. Vilmart är en av mina absoluta favoritodlare och jag hoppas att du köpte något. NV Grand Cellier hade jag rekommenderat som nybörjartips.

Tack, bra att veta! Jag lägger en beställning nästa gång, jag missade kampanjen med en dag. Tänkte att jag skulle vänta till dagen efter, men kollade inte hur länge kampanjen varade. Bättre lycka nästa gång!

Sjödin

Joråsåatt...
Översta hyllan, den så kallade "hugg nåt när som helst-hyllan", i vinskåpet gapar deprimerande tom och jag behöver fylla på.
Men jag har ingen aning... jag har inte alls hängt med och haft fokuset på helt andra saker än vin senaste tiden så jag är nollad på vad jag ska köpa.
Förslag på "blandpåse rött" för tusen spänn? Anyone?

jrick

Medlem
Översta hyllan, den så kallade "hugg nåt när som helst-hyllan", i vinskåpet gapar deprimerande tom och jag behöver fylla på.
Men jag har ingen aning... jag har inte alls hängt med och haft fokuset på helt andra saker än vin senaste tiden så jag är nollad på vad jag ska köpa.
Kanske nån liten ytterligare hint om vilken typ av röda viner som du föredrar? Breton Chinon Beaumont 2014 som släpps på fredag var trevlig i årgång 2012, 149 kr.

Tänkte direkt vad skulle jag själv plocka ihop för blandpåse för cirka tusingen. Detta var vad jag spontant blev sugen på:

1 flaska Langmeil Hangin Snakes eller valley floor shiraz - bra aussie shiraz särskilt för sin prisklass
1 flaska Lapalus brouilly vv - snitsig finbeaujolais.
1 flaska Clos de los siete - Generös bdx-blend, Argentina style med hälften Malbec.
1 flaska Comando g la Bruja - elegant höghöjdsgarnacha från Spanien
1 flaska Jaboulet antingen les Jalets eller dom de thalabert (som släpps nu); alternativt Montirius, Pierre Amadieu eller yann Chave
För sista pengen får du en prisvärd flaska med instegsaglianico från kampanien, d'angelos eller terredora di Paolo. Till biffen.

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Någon som har wine searcher pro?
Jag vill köpa Castell Vell, domaine singla,2099.

Jag u drar om det finns några andra återförsäljare än Lavinia?

Krisman

Medlem
Som @jrick
Men så själva tipset: det finns faktikt en Beerenauslese i BS som är väldigt Eiswein-lik i stilen (förmodligen mer än många Eiswein med inslag av botrytis...) eftersom vinet kommer från en högsyra-toppårgång i Mosel och inte har så extremt utpräglade botrytistoner, Bischöfliche Weingüter Erdener Treppchen Riesling BA 2010, 145 kr per halvpanna men kollikrav på 6 st. Blev positivt överraskad givet priset och producenten (som har riktigt bra vingårdar men so-so-rykte) när jag hade med det vinet på en provning i början av året.
Synd att det är kollikrav, hade gärna köpt en eller två till en provning :(.

Helen

Medlem

Côtes-du-Rhône av E.Guigal har blivit mitt såsvin men den duger mer än väl när man bara vill ha ett sjysst rödtjut.
Trodde aldrig att jag någonsin skulle hitta ett drickbart vin för 109 kronor på systemet men nu har det hänt :)

http://www.systembolaget.se/dryck/roda-viner/cotes-du-rhone-201101

Côtes-du-Rhône av E.Guigal har blivit mitt såsvin men den duger mer än väl när man bara vill ha ett sjysst rödtjut.
Trodde aldrig att jag någonsin skulle hitta ett drickbart vin för 109 kronor på systemet men nu har det hänt :)

http://www.systembolaget.se/dryck/roda-viner/cotes-du-rhone-201101
Jag har gjort samma resa! Nyligen frågade min bror om viner i spannet 100-175 kr och de två producenter jag direkt kom att tänka på som finns rimligt lättillgängliga var de båda Rhone-negocianterna Guigal och Xavier. vore spännande att jämföra: om man undantar Guigals fincote-rotier så har de matchande sortiment med varsin CdR för strax över hundra: några olika crozes, st Joseph, rasteau, gigondas etc för 175-225; samt några Châteauneuf-du-Pape och hermitage samt brune et blonde för 3-500 kr. Hur ser forumet på denna Rhone-duell? Vem gillar ni bäst?

Mattias Schyberg

Administratör
Jag har gjort samma resa! Nyligen frågade min bror om viner i spannet 100-175 kr och de två producenter jag direkt kom att tänka på som finns rimligt lättillgängliga var de båda Rhone-negocianterna Guigal och Xavier. vore spännande att jämföra: om man undantar Guigals fincote-rotier så har de matchande sortiment med varsin CdR för strax över hundra: några olika crozes, st Joseph, rasteau, gigondas etc för 175-225; samt några Châteauneuf-du-Pape och hermitage samt brune et blonde för 3-500 kr. Hur ser forumet på denna Rhone-duell? Vem gillar ni bäst?
Guigal, men Xaviers CdR brukar vara bra pang för stålarna också, men tjattynöffen har varit blek de gånger jag har provat.

Kul tvekamp hursom! :)

Helen

Medlem
Guigal, men Xaviers CdR brukar vara bra pang för stålarna också, men tjattynöffen har varit blek de gånger jag har provat.

Jag väljer Guigal any time framför Xavier. Då jag är satt på en strikt diet med noll vin de närmsta 40 dagarna får någon annan köra provningen

Guigal i ledning med 2-0!

För min del kanske förtur Guigal vad gäller CdR - inte minst för att det är en tia billigare, i denna härad är en tia mkt pengar.

I nästa två steg är det svårt att avgöra - Xaviers gigondas st francois är finfin; slår nog guigals.

100 kr till och kanske slår guigals prisvärda Ch9 ut Xaviers cuvee anonyme.

Fjärde steget blir kanske mest en fråga om preferenserna ligger hos Syrah eller grenache: Guigals hermitage och CR Brune et Blonde är finfina, men Xaviers Ch9 NV med blend från 2007,2009 o 2010 är banne mig bland det bättre jag druckit från södra Rhonedalen.

Sen är det klart, redan med ampuis och ex voto drar ju Guigal ifrån... Man behöver liksom inte frambesvärja LaLa-vinerna. Men om prismax är 500 kr så är det verkligen som att välja mellan Reginald Front-du-boeuf eller Maurice de Bracy.

Silex

Medlem
Även jag röstar på Guigal både på CdR- och Ch9dP-nivå. Bland de dyrare appellationerna har jag aldrig provat något från Xavier, men såklart en del från Guigal (och där finns mycket bra).

Toppen