I sammanhanget måste väl
@vintomas förnämliga blogg lyftas fram där han succesivt går igenom alla (?) byar i champagne med all nördig fakta man kan önska sig
https://vintomas.wordpress.com/
Tackar för länken, men det är lustigt att du nämner den just i "stora vad ska jag köpa-tråden". Jag försöker lista alla producenter per by som säljer flaskor under eget namn (d.v.s. inte de rena druvodlarna), men det ju är extremt få av dem som jag skriver något egentligt omdöme om, eftersom jag med ett fåtal undantag inte återger andras omdömen. Att jag alls skriver något om en producent kan endera bero på att producenten är intressant, eller på att de har en webbplats med lite fakta om sig själva. Sedan är kanske det faktum att någon är Special Club-producent, eller gör vingårdsbetecknade champagner, eller är biodynamiker, i sig en positiv köpsignal för många resp. vissa.
Ärligt talat har jag nog aldrig sett att byprofilerna skulle ge uppslag till "köptips för den breda allmänheten", utan just skulle vara referensmaterial för den specialintresserade och kanske för de som vill ha tips på ytterligare besök ("jasså ligger de också där i trakten!") för den som ändå ska besöka en viss by eller ett visst område.
"Breda köptips" hittar man nog lättare på annat håll. Det finns ju gubevars flera som skriver/bloggar om champagne på svenska och skriver om vinerna snarare än om byarna...
Sedan har jag hittills hoppat över hela Côte des Blancs, trots att många champagnenäsor (och inte minst svenska sådana, verkar det som), är inbitna blanc de blancs-fantaster. Anledningen är framför allt att jag inte ville ha bränt av de 59 grand- och premier cru-byarna i de första 70-80-90 inläggen, och sedan ha ca 230-250 inlägg kvar som många tycker är mindre intressanta. Möjligen tar jag Côte de Blancs i slutet på året, innan nyårschampagnesäsongen startar.
By nr 105 av 319 kommer senare idag, Châtillon-sur-Marne, där för övrigt en av Special Club-producenterna bor, Charlier & Fils. Kollegan Moussé Fils finns i grannbyn
Cuisles, så det är något av en lokal ansamling med tanke på att de totalt är ca 28 i 319 byar, med viss övervikt för premier och grand cru-byar. I Châtillon-sur-Marne finns det också producenter som på etiketten har en bild av byns stora staty av påven Urban II, bygdens store son. Passar utmärkt för de som vill ha en champagneflaska som kan stå bredvid en äktkatolsk flaska Wachauvin från Knoll utan att skämmas. Men det får väl ses som ett rätt smalt tips...