Mattias Schyberg
Administratör
Vill dessutom minnas att sydafrikanska viner brukar placera sig i topp när de väl får chansen på våra byobs. Just saying!Hahaha. Jag vill minnas att du uppskattat en och annan sydafrikansk flaska senaste tiden
This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!
Vill dessutom minnas att sydafrikanska viner brukar placera sig i topp när de väl får chansen på våra byobs. Just saying!Hahaha. Jag vill minnas att du uppskattat en och annan sydafrikansk flaska senaste tiden
Vad köpte du den för på plats?Har provat den ett par gånger, härligt mogen men den behöver nog vila 6-12 månader (nyligen deggad) innan den visar sin fulla potential.
Gjord på 1998-1996-1995. Slutsåld hos Gosset. Stark köprek
Tror du den kommer gå att få tag i vid släppet hos systembolaget? Jag skulle vilja hålla på den tills jag tar min examenHar provat den ett par gånger, härligt mogen men den behöver nog vila 6-12 månader (nyligen deggad) innan den visar sin fulla potential.
Gjord på 1998-1996-1995. Slutsåld hos Gosset. Stark köprek
36 flaskor att slåss om, har du ett snabbt avtryckarfinger eller många bulvaner så kanske det kan gåTror du den kommer gå att få tag i vid släppet hos systembolaget? Jag skulle vilja hålla på den tills jag tar min examen
Vet inte hur stor efterfrågan det är! Jag håller tummarna för digTror du den kommer gå att få tag i vid släppet hos systembolaget? Jag skulle vilja hålla på den tills jag tar min examen
Ännu ett s k säkert köp (=bra för källaren, dåligt för plånboken)!Kanske fel tråd men tror nog att flera vill veta! Jag kan meddela att 2008 Pierre Péters Blanc de Blancs Les Chetillons släpps på Systembolaget den 2/12 i varudepån (beställningsbar via internet) och i vinkällarbutikerna. 460 flaskor är inköpta och kommer säljas till det i mina ögon bra priset 749:- styck! Vet inte vad de gått för ute i andra butiker men har sett priset på över tusenlappen!
Har inte en endaste liten bulvan, jag kör ensam mot världen och tr ett eventuellt misslyckande som ett tecken på att det inte var menat36 flaskor att slåss om, har du ett snabbt avtryckarfinger eller många bulvaner så kanske det kan gå
Ok en lite annorlunda fråga men jag kör här! Ikväll ska jag käka på Linje Tio för att fira pappas födelsedag, och jag är kluven till vilket vin vi ska ta in. Vinlistan är större än denna http://media.linjetio.com/2016/09/Matsalsmeny_Plan_höst2016.pdf men av det som är tillgängligt där är jag nog benägen att luta mot champagne då maten blir så varierad, och champagne passar så fantastiskt bra till ostron och skaldjur som nog kommer beställas in Ser ni annars något prisvärt eller roligt att testa? Undanta magnumflaskor och viner över tusenlappen, det är inte en jämn födelsedag
Detta var precis anledningen till att jag postade, tack så jättemycketOm du/ni inte hittar någon vettig champagne och kör på stilla vitt istället så kan jag lägga en varm rekommendation på 2010 Domaine Guiberteau, "Clos de Carmes" för 850 kr. Stört bra producent, som gör riktigt bra viner på chenin blanc. Håller alltid utsikt efter pavor från dem (inte helt lätt att hitta), och det här priset är dessutom helt OK (för att vara svensk restaurang). Inte smakat just den årgången, men det kommer sannolikt vara ett vin med massiv gul frukt, svaga honungstoner, knastertorrt, relativt fylligt med hög syra. Blir ju sugen på att gå dit själv bara för att få nöjet att dricka lite Guiberteau igen...
Jag har inte så mycket att komma med utgående från de viner som finns i den listan. Själv skulle jag ha sett till att få smaka ett glas av Juliane Ellers Juwel Riesling 2015 för att jag är väldigt nyfiken på hennes viner. Hon är en ung, lovande vinmakare som av vissa spås en lysande framtid, delvis beroende på att hennes läromästare, som hon jobbat hos, är självaste Klaus-Peter Keller.Ok en lite annorlunda fråga men jag kör här! Ikväll ska jag käka på Linje Tio för att fira pappas födelsedag, och jag är kluven till vilket vin vi ska ta in. Vinlistan är större än denna http://media.linjetio.com/2016/09/Matsalsmeny_Plan_höst2016.pdf men av det som är tillgängligt där är jag nog benägen att luta mot champagne då maten blir så varierad, och champagne passar så fantastiskt bra till ostron och skaldjur som nog kommer beställas in Ser ni annars något prisvärt eller roligt att testa? Undanta magnumflaskor och viner över tusenlappen, det är inte en jämn födelsedag
Om du/ni inte hittar någon vettig champagne och kör på stilla vitt istället så kan jag lägga en varm rekommendation på 2010 Domaine Guiberteau, "Clos de Carmes" för 850 kr. Stört bra producent, som gör riktigt bra viner på chenin blanc. Håller alltid utsikt efter pavor från dem (inte helt lätt att hitta), och det här priset är dessutom helt OK (för att vara svensk restaurang). Inte smakat just den årgången, men det kommer sannolikt vara ett vin med massiv gul frukt, svaga honungstoner, knastertorrt, relativt fylligt med hög syra. Blir ju sugen på att gå dit själv bara för att få nöjet att dricka lite Guiberteau igen...
Visa bifogad bild 8241
Satan siket underbart vin! Precis som du skrev, med en nästan rökig ton. Personalens reaktion var också hysteriskt rolig, vinansvarige kom ut och gratulerade till det fina valet
Visa bifogad bild 8242
Tack så jättemycket för rekommendationen, bland de bättre vita jag druckit
Du ska ha en eloge, pappa verkligen älskade vinet! Enligt honom var det bland de absolut bästa han druckitJag känner den där värmen som sprids inom en när man rekommenderar ett 800kronorsvin och det hela går hem. Kul!
Äre bra pris - bådaÄr intresserad att köpa lite Bonnaire 2008 och lägga i vinkylen.
Dom har en Millésime 2008 och en Prestige 2008, vilken är värd att satsa på?
Äre bra pris - båda
Om du bara skall köpa den ena, Prestige!!379:-st på Vinmonopolet