Hänger mest på danska vinforums auktion och på Vinbanken.dk. Saker som känns intressanta...
- Finns en flaska Coche-Dury Meursault 2012 för 1800 DKK. En hiskelig summa men om man någon gång skall prova det så är det nog nu som gäller.
- En udda fågel är en hel låda La Clusiere 1994 som ligger på Vinbanken för 295 DKK per flaska. Ni känner kanske historien, slottet finns inte längre och ingår nu i Pavie. Årgång 2001 fick 100 Parkerpoäng. 1994 är en riktigt bra årgång i St Emillion. Den enda smaknotering som jag kan hitta är Parkers som totalsågar vinet med 70 poäng. Men det är en enda smaknotering strax efter buteljering, sen är det tystnad. Antagligen är det inget vidare, men med den marken och årgången....
- Ett på pappret annat helt hopplöst vin är Ducru Beaucalliou 1969 som det finns en drös av för runt 700 DKK. Har druckit två Bordeauxer från 1969 och båda var odrickbara... Men här finns det några få smaknoteringar i modern tid och de är översvallande. En flaska kanske?
- Ett vin jag har köpt och provat är Lynch Bages 1979. Det var sublimt! Finns kvar att köpa för runt 500 DKK.
- Vill man chansa hej vilt så kan jag rekommendera Beychevelle 1957, köpte en flaska som var betydligt mer än drickbar. Utvecklades i timmar efter öppnandet. Finns ett gäng på Vinbanken för typ 300 DKK