Hej på er!
Börjar väl med att skriva här istället för att öppna en ny tråd, är ju ändå tips jag är ute efter
Har haft i tankarna att köpa vinkyl och tänkte göra slag i saken, men man kan ju inte ha en tom vinkyl! Jag är ute efter Champagne, inte för att jag på något sätt är en finsmakare, men för att jag tycker att det är gott.
Inspirerad av denna tråd
http://www.finewines.se/threads/champ-2008-i-lagre-prisregionen.4432, och av att det går att få tag på 2008 på SB, och att det är året jag och min sambo träffades, så ska det inhandlas några flaskor 2008.
Palmer & Co Vintage Brut förstås (men såg nu att Systembolaget har uppdaterat till 2009 års variant, blir att kila ner till SB så snart jag har skrivit klart!)
Pol Roger Brut Vintage 2008 ska också inhandlas, men någonstans här går gränsen för min budget
Så ett gäng (6st?) Palmer & Co och 3-4 Pol Roger, så tänker jag mig att Palmer & Co dricks mer i närtid, t.ex. när vi firar 10 år, och Pol Roger kanske håller 10-20 år till och kan drickas när vi firar t.ex. 25 år tillsammans.
Som sagt ingen finsmakare, men har nyligen druckit och gillar NV Laurent-Perrier, NV Taittinger, NV Pol Roger (Moet också, men det var ingen höjdare).
Drack faktiskt Pol Roger Brut Vintage 2008 igår och måste säga att jag inte var helt övertygad, den kändes för ung och behöver nog ligga ett tag till (vilket ju passar mig utmärkt!).
Några fler tips på Vintage 2008 som kostar max 550kr/flaska? Kan även tänka mig att importera, gärna max 500kr/flaska inkl frakt,, hellre under det.
Letar även efter en bra all-around-Champagne som man kan ha och öppna lite när man känner för det, i dagsläget så har jag Laurent-Perrier NV som min "huschampagne", tycker att den är god och för 275kr/flaska på Viking Line känns den ok. 399 på SB är dock lite saftigt.
Viking Line har ju bra priser annars, Taittinger NV fås för 255kr/flaska, Pol Roger NV för 307kr och Charles-Heidsieck Brut Reserve för 275kr. Åker dock inte Viking Line så ofta men skulle kunna ta en kryssning i sommar för att komma över några flaskor till bra pris. Annars så kanske Palmer & Co för 259kr på SB skulle kunna funka som en huschampagne?
Sorry att det blev mycket text, ser fram emot era synpunkter. Dags att dra ner till SB innan de säljer slut på alla Palmer & Co 2008!
I garderoben finns idag:
4x Charles Heidsieck Brut Reserve (Mis en cave 2009, disgorged 2016)
1x Laurent-Perrier NV (+2 halvflaskor)
1x Pol Roger NV (inköpt 2016)
1x Pol Roger Vintage Brut 2006
1x Veuve Clicquot Ponsardin Champagne Brut NV (inköpt för några år sen)
1x Launois Pere et Fils Champagne Grand Cru BdB Brut NV