Omar Khayyam
Medlem
Det släpps ju något rött Savoie i små partier någon gång per år.Jag drack i vintras en flaska Côte Pelée från Jean-Yves Peron på druvan Mondeuse (Noire) och är intresserad av att utforska druvan vidare. Är det någon som har några bra tips?
Den som finns kvar på SB är Claude Quenard för dryga 200 kr. Helt ok men ingen magi tyckte jag vid provningen. Tror det kanske gör sig bättre serverat litet svalt på en sommarkväll? Mondeuse i denna lättare, friskare stilen brukar ha litet fräscha tranbär typ.
Om du lyckas få tag på någon av Ganevats negociant-projekt där han blandar Mondeuse med Syrah och Trousseau (typ Poulprix, som jag tror t ex finns på restaurang Agnes och kanske på La Colline eller Folii också) så är det bra men oortodoxt.
Vin&Natur har minst en Savoie-bonde i stallet som du kan privatimportera: https://vinnatur.se/bonde/domaine-giachino/
har dock inte provat själv såvitt jag kan minnas.
Wink Lorch, som skrev en fantastisk bok om Jura-viner, nämner i intervjun med Levi Dalton i I'll drink to that att hon har ett projekt med att skriva om Savoie och Bugey också. Tror att hennes nästa bok som kanske innehåller detta är på g inom närmaste månaderna. Ngt att hålla utkik efter.
Rapportera in en smaknot till forumet om du hittar något intressant i dina efterforskningar!