Under 2021 tänkta jag fylla på med lite viner från Cote-Rotie i källaren. Inga enorma kvantiteter men kanske 20-30 flaskor, alltså inte hela lådor. Förslag på viner att leta efter och gärna inköpsställen också. HAde tänkt att shoppa på Gute men de skickar väl inte till Sverige längre? Hela 201X verkar rätt safe att köpa?
Prisklass 500-1000 kr/flaskan.
Ja årgångarana från 2015-19 verkar bjuda på idel glädje i norra Rhône.
Förr var jag helt såld på Guigal men numera lutar jag mer åt att strököpa deras Brune & Blonde vg CR då LaLaLa är liite dyr (men ofta vansinnigt bra om man orkar vänta ut mognaden) och Ch d'Ampuis har jag tyvärr inte haft ngn bra upplevelse av längre tillbaks.
Generellt så tycker jag Guigal har lite för mkt ek som slår igenom i unga år med undantag för Brune & Blonde som alltid verkar hitta rätt och dessutom utvecklas fint 8-10-12 år beroende på årgång.
Sen undrar ju vän av Syrah så klart varför man måste begränsa sig till Côte-Rôtie i norra Rhône då ju appellationerna runtomkring kan prestera fantastiskt bra. Jag menar varför välja bort St.Joseph, Cornas och Crozes-Hermitage eller för den delen bra Syrah från utanför Rhône om det nu är bra Syrah man är ute efter. T.ex:
- J-L Colombo (Cornas)
- Vincent Paris (Cornas)
- Coursodon (St.Joseph)
- Alain Graillot (Crozes Hermitage)
- Bruyeres (C-H)
- Combier (C-H)
- Coursodon (St.Joseph)
- Gonon (St.Joseph)
- By Farr Syrah
- Reyneke
- Mullineux
För att återgå till ämnet då (dvs Côte-Rôtie) så skulle jag rekommendera några flaskor av Jaboulet's C-R "les Jumelles" -16 som instegsvin. Troligen lite knutet nu men skulle tro att det öppnar upp igen inom några år. Andra producenter kanske lite högre upp på rankingen är t.ex:
- Rene Rostaing
- Yves Cuilleron
- Francois Villard
- Stephane Ogier
- Jamet
- Delas
- Georges Vernay
- Duclaux
Priserna drar tyvärr iväg ganska snabbt upp mot 100€ och däröver men många har cuvéer som börjar runt 50-60€.