En liten sommaruppdatering:
Tyvärr kunde vi inte åka hem till Sverige i sommar. Lite för dåliga tider tyvärr här i USA (man känner att kraschen är nära) och det blir så himla dyrt när hela familjen ska med och det ska ätas och flygas och bos. Kanske till jul. Vill gärna ha en lite sammankomst/vinträff/vinmiddag i Sverige/Stockholm nästa gång jag kommer, så ska försöka ordna det och ta med lite nya årgångar och alster att bjuda på.
Min importör berättar att försäljning har gått bra. Vita Zinfandelen slut, och ca 100 flarror kvar av både Zin och Flame Tokay. Ca 200 flaskor kvar av Mission. Det får man vara nöjd med, med tanke på att det är väldigt nisch. Efter semestern ska SB's inköpare testa vinerna, men importören har redan provsmakat. Ska bli kul höra vad SB säger och vilka viner dom är intresserade av.
Nyheter från Kalifornien:
Vidare har jag precis leasat en ny (gammal) Zinfandel-vingård i Victor, CA. 60 år gamla rankor, i "goblet"-spaljé (som var populärt på den tiden). Idag kör man ofta så kallt VSP-spaljé med ståltrådar som rankorna klänger på i en rad, men dessa är mer som buskar. Inte like lätt att plocka och beskära, men traditionsenligt. Vingården kommer behöva en hel del restaurering och uppgraderingar och jag har lagt ansatsen till organiska metoder. Ska bli spännande att se vad för slags Zinfandel den gör, men jag kan nu äntligen kontrollera allt själv. Kommer göra mkt mindre beskärning etc, för att behålla en lite "grön" och fräschare ton i frukten. Känner att Zin kan ta det.
Lite för tidigt att tala om i specifika drag, men det blir även en ny "under label" i stil med min tidigare numrerade Milk Fed serie, fast denna kommer vara helt fokuserad på Syrah. Hoppas lite kan komma till Sverige i framtiden.
Annars är det lugnet före stormen här. Oerhört våt och kall vår - kanske den kallaset och vattenrika på decennier - detta kommer nog bidra till en väldigt hälsosam skörd. Jag tror det finns mkt bra potential detta år, så länge inte mognaden springer iväg. I augusti börjar skörden och det finns risk att allt kommer samtidigt, som förra året (det var 2 veckor av kaos i slutet av aug och början av sept). I dom kallare regionerna, som Santa Barbara är det först i oktober som det börjar mogna.
Som vanligt är jag inte förberedd för 5 öre, men på nåt vis så går det alltid varje år. Ska bli kul!