Adam Frisch
Vinmakare
Fanwine.se har en hemsida där vem som helst kan gå in och fylla i vilka viner de önskar att köpa.
När hemsidan har fått tillräckligt många förfrågningar på en och samma producent så köper hemsidan hem vinerna och fördelar ut till kunderna som lagt en beställning.
Cool, smart!
Idag pressade vi det absolut sista vinet för hela säsongen - Mission och Alicante Bouschet. Jag är superexalterad över båda. Vi skördade Mission två gånger - en tidigare i säsongen och en lite senare, pga tillgänglighet till druvan (han visste inte hur mkt han lovat bort). Denna sista vända fick det dra på druvskalen i nästan en månad, mot tidigare 2 veckor, och det gjorde verkligen susen och gav struktur. Mission-druvan är inte så mörkröd som många andra röda, så den blir alltid lite lättare i tonen. Men smaken på detta är verkligen fylligt, så det bedrar litegrann. Snustorrt, men med tydlig frukt. I slutändan blandar vi samman båda, så det kommer bli ett mellanting mellan bägge.
Alicanten hade också dragit länge, runt 3 veckor, så den hade också bra tanniner, men med en aning mer känsla av torkad frukt. Svårt att säga hur det kommer utvecklas i så här tidiga skeenden, men kändes väldigt lovande redan.
Men att göra vin är inget för den med klena nerver, det ska gudarna veta. Klev över till min amfora-Marsanne och smakade - och där blev det lite mer allvar i leken. Vinet har nu legat ungefär 60 dagar på skalen in amfora och tanninerna var enorma. Nästan helt överväldigande. Som att dricka bitter snaps, nästan. Nu vet jag sen tidigare att just vid den här tiden på skalen, blir dom som mest överväldigande och här gäller det att ha is i magen i vetskapen om att tanninerna kommer omformuleras och avta i hårdhet ju mer dom utvecklas. Likaså bidrar amfororna, genom att dom är lite porösa och andas hela tiden, till att mjukna alltihop så småningom. Men ändå, man kan ju inte låta bli att lite orolig i vissa perioder... Man måste ha tålamod med vin. Dom utvecklas konstant, speciellt i dom här första stadierna. Färgen är också förvånansvärt lätt ännu, men med mer oxidering kommer den att gulna mer.
Hä är lite bilder från idag.