Så, vad har hänt?
Ja, det var en sjukt jobbig skörd och alla gick på knäna, jag själv synnerligen. Covid, alla bränder, rökskadade bär, den spretiga skörden etc, etc. I mitt fall dessutom i ny lokal som inte var riktigt färdig innan hela cirkusen drog igång, så var på efterkälken hela tiden. Och detta eviga körande - man bor i pickupen under 3 månader och äter skräpmat och sover dåligt. Verkligen inte hälsosamt.
Inte nog med det, min första Zinfandel (från någorlunda välkända Sandy Lane Vineyard i Contra Costa), slutade jäsa innan den blivit torr. Försökte återstarta, men misslyckades första vändan. Var beredd på att dumpa hela lasset vid det laget, var så överjobbad och trött, men testade en sista gång - och då funkade det. Efter det lyckades jag pumpa vinet in i nyligen svavlade tunnor av misstag (trötthet igen), så vinet stank som tändstickor. Visste att det skulle eventuellt avta, men ändå - lätt att tappa hoppet. Nu, 4 månader senare börjar det ta form och det kommer nog bli ett hyfsat bra vin, men kanske inte den 100-poängare jag hoppats på. Nästa år har jag bestämt mig för att inte ta mer från den vingården - för mkt strul med den frukten. Den hade t.e.x mkt dålig syra-nivå, vilket är ovanligt för regionen. Nåt som inte stämmer där.
Mkt bättre gick det med min andra Zinfandel från Lauchland Vineyard i Jahant AVA (Lodi). Där körde jag delvis helkluster och den är väldigt fräsch och livlig. Den kommer bli fin, tror jag. Här blir det väldigt lite ekprofilering för att inte ta över för mkt. Medans Sandy Lane kan nog tolerera lite mer.
En anna katastrof - pressade PicPoul in i min amfora för min special edition Milk Fed-serie: givetvis spricker amforan och ca 500L juice rinner ut på asfalten. Suck. 14000kr åt helvete i frukt och 40000kr i amfora åt skogen. Lyckades rädda exakt ett ekfat (dvs 228L) av juice från botten av amforan. Så det blir en rejäl special edition nästa år med endast ca 300 flaskor gjorda!
Annars gick dom resterande skörderna bra - dvs Mission, Riesling, Alicante, Flame Tokay. Tog även en liten del Zweigelt från en mindre vingård som ett experiment, och den har visat sig från sin bästa sida. Lite stram och syrlig sådär, men väldigt fina toner. Kanske blir en återkommande produkt. Väldigt ovanlig druvsort i Amerika.
Hej hopp!