2009 Hanneli R - La Motte
Doft av körsbär, röda bär, kryddor, peppar och kaffetoner
Smak av: Röda bär, kryddor och kaffe
Dekanterade vinet i cirka 2 timmar innan jag började dricka. Doften är helt fantastisk och man får riktigt höga förväntningar!
När man smakar på vinet så är det först som känns riktigt skarpa syror och påtagliga tanniner. Låter vinet stå ytterligare en timme i glaset och sakta börjar en blyg frukt av röda bär framträda (ung Barolo vibbar), syrorna dämpas något och tanninerna har fortfarande ett ordentligt bett. Låter vinet stå ytterligare ett tag i glaset och den blyga frukten finns fortfarande där, men nu framträder kryddor och särskilt kaffe i eftersmaken.
Det här vinet drack jag alldeles för tidigt!! Borde garanterat ha väntat minst 5-7 år. Är lite orolig över hur vinet utvecklade sig under kvällen, hade önskat att den slanka frukten mer hade stått i centrum, istället för kaffesmaken. Samtidigt är det svårt att veta hur vinet verkligen utvecklar sig på flaska. Bra kvalitativt vin som jag har lite svårt att avgöra utvecklingspotentialen på (om det endast blir bra eller riktigt, riktigt bra). Har sparat undan större delen av flaskan och funderar att återkomma till det på söndag och se om det hänt något.