Parallellprovning av 2011 Mullineux Granite Syrah och 2011 Mullineux Schist Syrah
Dekanterade vinerna cirka 9 timmar innan jag gav mig på dem.
Schist
Doft: Mörk frukt, kryddor, jordgubbar, svaga kaffetoner, rökt korv
Smak: Mörk frukt som domineras av plommon, jordgubbar, inslag av körsbär, lakrits, peppar, lätt rökighet (baconrökigt)
Svalt, elegant, len rund mörk frukt som ackompanjeras av jordgubbar. Bra syra som balanserar upp frukten väl. Lång eftersmak. Ett riktigt, riktigt bra vin som redan nu är välbalanserat och har alla komponenter för att bli helt fantastiskt. Fruktansvärt bra redan nu allt i balans!!
Granite
Doft: Mocca, mörk frukt, rök, choklad, kaffelikör, lakrits
Smak: Plommon, mörk frukt, lakrits, kaffetoner, liten rökighet (baconrökigt)
Första intrycket: Mer fatat än Schist med tanke på de tydliga kaffedoften. Inte lika tillgängligt, inte lika elegant, mycket tanniner som inte är helt integrerade, mer rök än Schist.
Fortfarande ett väldigt bra vin som behöver tid. Det är inte så balanserat som Schist är. Vinet blir sedan lite bättre under kvällen, då speciellt kaffetonerna (faten) integreras bättre.
Min bättre hält tyckte inte varken om Schist eller Granite och därav tog jag fram en flaska
Salentein Plot 21 Malbec. Kunde inte låta bli att använda Salentein som smakreferens mot Granite även om de är väldigt olika som viner, då Salentein är pang på med mycket frukt. Det som blev uppenbart för mig är att Granite är ett väldigt mycket bättre vin än vad jag tyckte initialt. Helt klart ett elegant vin som kommer att bli mycket bättre med tid (90+ i betyg), jag tror dock inte att det kommer att nå upp i den nivå som Schist håller.
Schist klar vinnare!