Sydafrika är ett grymt intressant vinland, dessutom blir vinerna bara bättre och bättre för varje år som går sedan apartheid gick i graven. Priserna är generellt väldigt låga fortfarande med få undantag, men det är tydligt att det inte kommer att förbli på det viset särskilt länge till med tanke på hur mycket bra vin som dyker upp med jämna mellanrum.
Igår provade jag två stycken, den ena blint och den andra plockade jag själv upp på bolaget. Resultatet blev en faceplant och en stor positiv överraskning.
Första vinet fick jag blint av min hustru. En uppenbar cab utan tvekan med en grymt trevlig näsa i klass med en riktigt trevlig Cabernet Franc från Loire. Paprika, svarta vinbär, mörka körsbär och fräscht lingonris bjuder upp till dans direkt med en delikat inramning med ceder, bränd jord, några puffar kaffe och en aning stall. Mycket bra syra i en medelfyllig och balanserad kropp. Intensivt, svalt och läckert.
Min gissning hamnade snabbt i Bordeaux och någonstans på östra stranden. Mycket CF-känsla fick mig dit. Loire hade jag lätt kunnat gissa på också såklart. Sydafrika fanns inte på kartan, inte förrän efter avtäckningen i alla fall.
Fan vilket prisvärt vin för 169 pix! Köp, bara köp!
90p
Visa bifogad bild 4360
2012 Le Riche Cabernet Sauvignon (92057)
Kvällens andra vin blev således min inköpta sydafrikan som kändes som ett måste att öppna som referens. Blir inte klok på det dock; det är inte dåligt alls men så jäkla trist, speciellt med tanke på det saftiga priset på 375 spänn!
Stort och bumligt med mängder av söta chokladfat, mörk, aningen syltig frukt som drar åt svartvinbärsgelé och söta blåbär. Piptobak och ceder i bakgrunden. Stort, ofokuserat och eldigt i munnen med tafatt syra och klibbig eftersmak. Det känns väldigt "parker" på ett negativt vis. Massor av koncentration och kraft men helt utan finess och då kan jag ändå uppskatta bombastiga viner, men här håller det inte ihop riktigt.
Jag blev inte direkt imponerad, men visst märks det att det är ett påkostat vin, men den totala bristen på balans sänker det totalt. Trots att jag inte gillar det på personlig basis så bör det ändå få
88p, men håll er för guds skull borta från detta vin och satsa på något annat istället. Sydafrika har ju mängder med både billigare och bättre vin av detta slag!
Visa bifogad bild 4361
2012 Vilafonté Series C (95140)