This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!
Sant, den är inte kul.En väldigt bra artikel och en alltid lika bra sida. Men f*n va irriterande hans bakgrundsbild är!
Jo, ämnet är långtifrån utrett. Mycket teorier och åsikter, men jag tror JG är något på spåren. Just bakteriefloran i jordmånen är intressant. Kanske de där löjeväckande kohornen och liknande som biodynamikerna håller på med, har betydelse ändå, fast på helt annat vis än de tror.Jäkligt intressant. Skulle önskat en fortsättning bara. Finns ju en del trådar att följa upp i artikeln så att säga.
Jodå det går ju alldeles utmärkt och är i mitt tycke klart bättre än mineral-inflationen de senaste 10 åren.Sen är jag fascinerad av att man knappt använde "mineral" som ett beskrivande ord innan 80-talet, hur resonerade man då kring alla dessa sensationer som utan tvekan kan hittas i vin?
Har stött på den innan, men det gör inte artikeln mindre läsvärd. Riktigt bra och sansad.Sprang på en artikel kring begreppet mineralitet och terroir som jag tyckte var bra och tänkte jag kunde fylla på tråden med.
http://www.enologyinternational.com/articles/Minerality_reprint.pdf
och inte minst detta angående användandet av "mineral/mineralitet" när viner beskrivs:Lite nya bevis på att jordmånen har föga gemensamt med begreppet "mineral"...
http://www.thedrinksbusiness.com/2015/10/new-study-strengthens-case-against-soil-based-minerality/
Rather, a variety of volatile chemical compounds derived from the metabolism of the vine, the fermentation of yeast and bacteria, as well as from techniques applied in the winemaking and ageing processes, were found to be responsible for the perception of minerality.
Känns enklare och säga mineral!!och inte minst detta angående användandet av "mineral/mineralitet" när viner beskrivs:
Nej, det är jättedumt att säga "mineral" då vi ofta menar helt olika saker. Det är bättre och "enklare" att beskriva det man faktiskt känner. Men vem vet, det kanske har med detta att göra?Känns enklare och säga mineral!!
Rather, a variety of volatile chemical compounds derived from the metabolism of the vine, the fermentation of yeast and bacteria, as well as from techniques applied in the winemaking and ageing processes, were found to be responsible for the perception of minerality. Jag skall hålla utkik efter dessa formuleringar i dina smaknoter!Nej, det är jättedumt att säga "mineral" då vi ofta menar helt olika saker. Det är bättre och "enklare" att beskriva det man faktiskt känner. Men vem vet, det kanske har med detta att göra?
Men visst, man kan tycka att det är "enklare" att inte särskilja vin heller, det räcker väl att dela in dem i kategorierna rött, vitt, sött och mousserande, resten är väl bara av akademiskt intresse, lite som årgångar på bolaget.
Det där är ju orsaken, inte arom- och smakförnimmelsen. Skall vi beskriva den kemiska processen i våra smaknoter nu också!!?Rather, a variety of volatile chemical compounds derived from the metabolism of the vine, the fermentation of yeast and bacteria, as well as from techniques applied in the winemaking and ageing processes, were found to be responsible for the perception of minerality. Jag skall hålla utkik efter dessa formuleringar i dina smaknoter!
Det som ¨vi¨ beskriver som mineral hur skall det beskrivas?Det där är ju orsaken, inte arom- och smakförnimmelsen. Skall vi beskriva den kemiska processen i våra smaknoter nu också!!?
Som det upplevs är en bra början. Järn, kalk, ostronskal, skit, jord, flinta, rök, svavel, sälta osv.Det som ¨vi¨ beskriver som mineral hur skall det beskrivas?
OK är lite trött...men varför skulle man inte kunna säga mineral?Som det upplevs är en bra början. Järn, kalk, ostronskal, skit, jord, flinta, rök, svavel, sälta osv.
Varför skulle man inte kunna säga "rött vin" och nöja sig med den beskrivningen?OK är lite trött...men varför skulle man inte kunna säga mineral?
Men det kan man väl! Men du menar att mineral är felaktigt eller inte helt korrekt?Varför skulle man inte kunna säga "rött vin" och nöja sig med den beskrivningen?
Man får säga vad man vill, men det blir lätt otydligt vad man menar om ordet "mineral" används för sig självt, tycker jag.Men det kan man väl! Men du menar att mineral är felaktigt eller inte helt korrekt?