ChristianB
DipWSET
Jag tycker emellertid att studien emotsäger sig själv lite; i ett tidigt stycke säger man att "a variety of volatile chemical compounds derived from the metabolism of the vine" plus andra faktorer ligger bakom det vi kallar "mineralitet". Det är med andra ord reaktioner som sker i själva vinrankan och där borde ju faktiskt jordmånen påverka hur rankan arbetar? Nog för att vinrankor behöver minimala mängder av olika spårämnen men det räcker ju med en liten brist på något av dem för att det ska finnas en påverkan...
Jag förstår visserligen principen att det inte är vinstockarna som suger upp en massa kalksten till druvorna men om vi talar om "mineralitet" som en följd av "terroir" (växtplatsens många faktorer) så tycker jag ändå att det ligger ett korn av sanning i ordet. Kanske skulle man omfatta ännu fler faktorer i uttrycket "terroir" än vad man gjort tidigare och lägga till det lokala vinmakandet?
Jag förstår visserligen principen att det inte är vinstockarna som suger upp en massa kalksten till druvorna men om vi talar om "mineralitet" som en följd av "terroir" (växtplatsens många faktorer) så tycker jag ändå att det ligger ett korn av sanning i ordet. Kanske skulle man omfatta ännu fler faktorer i uttrycket "terroir" än vad man gjort tidigare och lägga till det lokala vinmakandet?