Tja, terroiren må traditionellt vara helig i Bourgogne och är det de själva framhåller, men ett gammalt uttryck sa att de tre viktigaste faktorerna för att välja vin i Bourgogne var producent, producent och producent. (Förmodligen följde för många det rådet, och därför blev alla kända producenter sedan svindyra.) Jag tycker att man inte ska underskatta årgången heller, särskilt inte för röda viner från "billigare/enklare" appellationer.
Ett exempel: på andra sidan La Tâche ligger grand cru-vingården La Grande Rue, som också har Romanée-Conti och La Romanée som grannar. Det är Lamarche som äger hela den vingården. Lamarche kör generellt helt annan stil än DRC, en mycket lättare stil med fokus enbart på elegans snarare än kraft, och utan DRC:s "traditionella" toner som bygger på att använda stjälkar, ny ek och ett druvmaterial som tål denna behandling tack vare lågt skördeuttag och mycket noggrant vingårdsarbete. Så jag skulle säga att det vinet inte är ett dugg likt sina DRC-grannar. (Dessutom hade vinet förr dåligt rykte, har för mig att Lamarche successivt planterade om från mindre lämpliga PN-kloner, och att detta slog igenom i stegvis bättre vin från tidigt 2000-tal.) Förmodligen lättare att tro att det är en granne till Musigny än till La Tâche. Wine-Searcher-priset är numera cirka 500 euro ex moms, så inget fynd, men förstås otroligt mycket billigare på den öppna marknaden än sina grannar. (I runda slängar: La Tâche 4000 euro, La Romanée 5000 euro, Romanée-Conti 17000 euro.)
Men vill man prova något som påminner en aning om DRC:s stil fast på en lägre prisnivå, skulle jag säga att t.ex. ett Méo-Camuzet-vin från en helt annan by är mer DRC-likt än vad t.ex. ett Lamarche-vin eller Anne Gros-vin från Vosne-Romanee är, även om man från deras vingårdar kan slunga en BiB in i någon av DRC:s vingårdar. Men alla dessa är riktigt bra i olika Bourgogne-stilar. Synd att de inte är billigare.