Jag tror inte jag förstod vad det slutade med att ni tyckte vi skulle prova? Var det fortfarande nya världen VS nåt prestigebubbel?
Jag ska nog i ärlighetens namn säga att jag med min ringa provningserfarenhet passar på denna typen av blodallvarliga tuppfäktning särskilt som mitt första besök hos göteborgsgänget.
Däremot kommer jag gärna på en lite mer prestigelös BYOB och träffar er alla IRL.
Jag föredrar provningar som både är sociala och trevliga och det här känns lite för uppstyltat och polariserat för min del.
Angående provningen så är det en öppen historia, men på ett eller annat vis så blir det odlarskumpa i fokus.
När det gäller din osäkerhet rörande allvarlighetsfaktorerna med själva provningen, så behöver du inte känna så alls. Syftet med att ha ett genomtänkt upplägg är enbart för att inte låta ens personliga preferens bli påverkad av yttre faktorer. Vad man gillar blir inte heller prestigefyllt eller kunskapskrävande på något vis, det är lika för alla, vi gillar det vi gör och står för det. Detta är inte svårare eller enklare för någon annat än ängsligheten kring att gilla fel möjligen, som i så fall enbart är som ett plåster som bör ryckas bort snarast möjligt. Det krävs ju inte heller att gissa rätt på ursprung, druva och land utan enbart smakpreferens är obligatoriskt helt utan poängsättning, då man bara behöver rangordna vinerna från bäst till sämst, varken mer eller mindre.
När man provar helblint så blir det alltid överrasknigar, vilket bara är roligt men också väldigt ärligt. Tar man det på rätt sätt så lär man sig väldigt mycket om sig själv och sin smak och då det inte finns något rätt eller fel så är det fullständigt harmlöst. De flesta har nog någon gång råkat gilla något som är skämmit, men så är det med smak - vi är olika, dessutom varierar det man gillar bäst beroende på just den dagen där och då, precis som med mat.
Det är inte blodallvarligt alls, men det är samtidigt tråkigt när det finns utrymme att misstro det man bevisligen gillar blint då omständigheter, blindningsmetoden, eller det faktum att vinerna inte har fått tillräckligt med tid i glaset och liknande, är en möjlig felkälla.
Ett stående problem på många provningar är att man provar alldeles för mycket vin så ens åsikter blir alldeles blurriga, vilket också kan vara trevligt att undvika.
Lättsamt blir det alltid hos oss och så länge du själv känner dig orädd för att stå för din smak så finns det inget som helst att känna oro för. Jag kan dock förstå om du känner dig osäker, men i så fall skulle jag än mer rekommendera denna typ av provningar, just därför.
Det är ju inte heller så att när man dissar något "fint" eller tvärtom, att någon på allvar bryr sig nämnvärt i efterhand, för din upplevelse är ju din och ingen annans. Vi tycker olika, vilket blir löjligt tydligt när provningen är väl blindad.
Så fort den lite mer seriösa delen av träffen är avklarad så kommer vi ha massor av tid för sociala och underbara vinaktiviteter. Vi kommer få det grymt bra, lita på det.
Hoppas att mina ord kan få dig att överväga att tänka om, vi vill gärna att du kommer.