Mattias Schyberg
Administratör
Upplägget är möjligen lite överdrivet med något hängsle eller livrem för mycket för att säkerställa att det blir blint utan minsta tvivel, men om man skall dricka blint så får man ju se till att blinda också, annars blir det ju på låtsas. Att ha en person som samlar in omdömerna innan avtäckning är för att få lite koll på vem som tycker vad, vilket möjligen är lite onödigt, men det skall ju inte vara några tveksamheter efteråt vem som tyckte vad. Hela syftet med det rigorösa upplägget är för att det ofta dyker upp "bortförklaringar" i efterhand där resultatet ifrågasätts av flertalet anledningar för att man inte har tänkt till innan. Lite nerv kan väl också göra det lite spännande kan jag personligen tycka. Det är ju bara den som är ängslig som drabbas av pressen och just dessa personer behöver pressen som mest för att komma ur sitt skal och sluta bry sig om prestige samt lära sig lita på sin smak.Det handlar absolut inte om att jag har något emot eller är rädd för att prova blint eller att jag bryr mig det minsta lilla om det läggs ut på forumet att jag tycker det ena eller andra är jättegott, men att jag föredrar när provningarna kan ske under mer lättsamma former.
När det börjar pratas om att man ska ha oberoende upphällare, externa sekreterare, krav på att vinerna ska drickas helt utan samtal mellan deltagare etc börjar det bli lite väl hög allvarlighetsfaktor för min smak. Det är inte därför jag intresserar mig för vin.
Jag dricker vin som en trevlig hobby, vin är något som jag tycker ska vara roligt och socialt och jag strävar inte efter att göra det på någon sort VM-nivå... Då är charmen borta för min del...
Men visst, man kan såklart prova vin öppet också, men då får etiketter och förutfattade meningar vanligtvis för stor betydelse, så varför inte säkerställa att det blir blint utan minsta tvivel? Prat mellan deltagarna om vinerna går ju utmärkt så fort alla är klara med sin bedömning, men prat innan påverkar lika mycket som att flukta på etiketter. Det räcker att någon antyder något om "låg syra" eller "lite varm frukt", så är risken stor att inställningen till ett vin ändras radikalt. Jag har varit med om det alldeles för många gånger, både genom att jag inte kniper käft själv eller att någon annan sätter griller i huvudet på mig.
Men visst tusan har du rätt i att det knappast är viktiga saker det här med vin, men det blir bara roligare desto mer man utforskar vinvärlden och den här typen av provningar brukar alltid öppna många ögon.
Glöm inte heller att den "ultraseriösa" delen bara blir en del av kvällen. Inget att förlora, bara lärorikt!