This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!
Rent allmänt tycker jag nog att spanien i allmänhet känns stabil, eller snarare på lätt frammarsch total, tycker nog även att min exponering mot gv ökar. Kan vara så att det säger mer om mitt intresse iofsNågra vintyper undrar jag lite över och huruvida dom fallit i popularitet de senaste åren eller ej. Kanske är det bara jag som inte träffar på tillräckligt av dessa viner/regioner/druvor på vinlistorna eller missar artiklar om dom i vinpress. Jag tänker då bl.a på Grüner Veltliner, Ribera del Duero, Priorat för att nämna några.
Södra Rhône ute? Man kan ju knappt ta ett steg utan att snubbla över Gigondas och Vacqueyras?
- Portugal är "ute" liksom södra Rhône och det mesta från Alsace
Jag jämför ganska mkt med hajpen som var runt -07 och viss mån -10 från C9dP för några år sedan. Vinbloggarna svämmade då över av hyllningar och skriverier om dessa viner för att sedan fullständigt stendö några år senare. Kan kanske se ett ökande intresse för apellationerna runt omkring C9dP som du nämner och framför allt med årgång 2015 men annars kan jag inte se att södar Rhône har varit speciellt trendigt de senaste åren.Södra Rhône ute? Man kan ju knappt ta ett steg utan att snubbla över Gigondas och Vacqueyras?
Så här mot slutet av 2017 så får man kanske försöka se vad som blev "trendigt" inom finewines eller kanske rättare sagt vilka trender från -15 ,-16 och längre tillbaks som fortsatte under -17. Inte helt lätt att se trender i Sverige då vi i och med monopolet knappast ligger i framkant vad gäller djup och bredd inom finewinesområdet. Med weblanseringarna och de ökande antalet (?) tillfälliga lanseringarna så kan man ju kanske där ana vad som efterfrågas och säljs snabbt. Sedan tror jag inte att tidshorizonten är så kort som kalenderår vg viner utan man kan snarare tala om trender under längre perioder. Några sådana som jag tycker har varit tydliga ett tag är dessa:
- Piemonte (framför allt Barolo och Barbaresco) ökar i pris och efterfrågan och ser ut att gå i Bourgognes riktning (snarare än Bdx)
- Fin-Bojo verkar vara här för att stanna och har hittat en allt bredare publik bland finewines-köparna
- Intresset för Jura ökar men små volymer och hög efterfrågan på viner från vissa odlare.
- Rosé-champagne och bättre stilla rosé ökar och vintypen dricks inte bara mellan Juni-Augusti
- Großes Gewächs Riesling har etablerat sig på en allt högre prisnivå och efterfrågan verkar vara stabil och ökande
- Intresset för högkvalitets-Pinot Noir ökar och allt fler regioner och länder verkar kunna leverera bra viner men tyvärr är kvantiteterna ofta för små
- Champagnedrickandet ökar fortfarande och i högre takt än vindrickandet i allmänhet
- Prisutvecklingen i Bourgogne ser inga tecken på att mattas av
- Romansen som startade för några år sedan med traddo-Rioja verkar vara här för att stanna
- Naturviner verkar vara här för att stanna men allt fler sticker inte ut lika mkt som för några år sedan
Sedan finns det ju negativa trender också men ser inga stora svängningar där.
- Söta viner av alla de slag verkar sälja dåligt
- Sherry för en tynande tillvaro
- Portugal är "ute" liksom södra Rhône och det mesta från Alsace
Några vintyper undrar jag lite över och huruvida dom fallit i popularitet de senaste åren eller ej. Kanske är det bara jag som inte träffar på tillräckligt av dessa viner/regioner/druvor på vinlistorna eller missar artiklar om dom i vinpress. Jag tänker då bl.a på Grüner Veltliner, Ribera del Duero, Priorat för att nämna några.
Oj, svår fråga som jag också funderar över, speciellt med tanke på framgången för tyska torra viner de senaste åren.Jag undrar faktiskt över Alsace. Är det så att det gått inflation i Grands Crus, och därför vet ingen vad de ska köpa?
Intressant att se att Hugel lanserar Schoelhammer på monopolet här i Finland. En Riesling för en tusenlapp kan väl bara vara ett försök att höja områdets status genom att helt enkelt ta mer betalt.
Intressant ämne det här som lockade mig ur att enbart läsa. Jag har egentligen en fråga, varför bry sig om trender? Jag dricker det som jag tycker är gott och roligt, och provar det som verkar gott och roligt. Som vinkonsument kan jag bara hålla med i "Chambertins sista stycke" bara att ta emot innan det blir dyrt. Men som marknadsförare då är det intressant med vintrender.
Klok tanke !Trender (som i trendigt) är ju inte bara dåligt, det ökar ju exponering mot saker som kanske var underexponerade, vilket ger fler människor möjlighet att prova.
en viss nedgång i amfora-lagrade naturviner på obskyra druvor gjorda i en upplaga på 200 flaskor.
Så här mot slutet av 2017 så får man kanske försöka se vad som blev "trendigt" inom finewines eller kanske rättare sagt vilka trender från -15 ,-16 och längre tillbaks som fortsatte under -17. Inte helt lätt att se trender i Sverige då vi i och med monopolet knappast ligger i framkant vad gäller djup och bredd inom finewinesområdet. Med weblanseringarna och de ökande antalet (?) tillfälliga lanseringarna så kan man ju kanske där ana vad som efterfrågas och säljs snabbt. Sedan tror jag inte att tidshorizonten är så kort som kalenderår vg viner utan man kan snarare tala om trender under längre perioder. Några sådana som jag tycker har varit tydliga ett tag är dessa:
- Piemonte (framför allt Barolo och Barbaresco) ökar i pris och efterfrågan och ser ut att gå i Bourgognes riktning (snarare än Bdx)
- Fin-Bojo verkar vara här för att stanna och har hittat en allt bredare publik bland finewines-köparna
- Intresset för Jura ökar men små volymer och hög efterfrågan på viner från vissa odlare.
- Rosé-champagne och bättre stilla rosé ökar och vintypen dricks inte bara mellan Juni-Augusti
- Großes Gewächs Riesling har etablerat sig på en allt högre prisnivå och efterfrågan verkar vara stabil och ökande
- Intresset för högkvalitets-Pinot Noir ökar och allt fler regioner och länder verkar kunna leverera bra viner men tyvärr är kvantiteterna ofta för små
- Champagnedrickandet ökar fortfarande och i högre takt än vindrickandet i allmänhet
- Prisutvecklingen i Bourgogne ser inga tecken på att mattas av
- Romansen som startade för några år sedan med traddo-Rioja verkar vara här för att stanna
- Naturviner verkar vara här för att stanna men allt fler sticker inte ut lika mkt som för några år sedan
Sedan finns det ju negativa trender också men ser inga stora svängningar där.
- Söta viner av alla de slag verkar sälja dåligt
- Sherry för en tynande tillvaro
- Portugal är "ute" liksom södra Rhône och det mesta från Alsace
Några vintyper undrar jag lite över och huruvida dom fallit i popularitet de senaste åren eller ej. Kanske är det bara jag som inte träffar på tillräckligt av dessa viner/regioner/druvor på vinlistorna eller missar artiklar om dom i vinpress. Jag tänker då bl.a på Grüner Veltliner, Ribera del Duero, Priorat för att nämna några.
Väldigt bra sammanfattning! Slänger ur mig några lösa tankar så här på måndag morgon:
- Alsace, Vouvray, Sherry - kan det vara så att i en mer globaliserad värld måste vi ha koll på långt fler vindistrikt och producenter och blir osäkra när vi stöter på områden där vi inte riktigt blir säkra på vad som är heltorrt och vad som är halvtorrt, eller skillnaden mellan sött vs halvtorrt? utifrån denna osäkerhetsteori skulle man kanske kunna förklara framgången för champagne och tysk riesling med att trenden är att fanbärarna gått mer och mer mot tydligt igenkännbara torra viner?
- dyra viner - när kineserna satte stopp för alltför dyra gåvor till och från partimedlemmar blev den en tillfällig prisdämpningseffekt på ffa Bordeaux (där de största producenterna också producerar mycket större volymer än motsvarande kändisar i Bourgognes finaste appelationer). Men globaliseringen skapar rimligen fler välbeställda potentiella lyx-konsumenter än vad t ex Vosne-Romanee kan öka sin produktion, och den långsiktiga pristrenden är därför uppåt på de viner som uppfattas som lyxvaror och som då blir dyrare i en självförstärkande spiral såsom den store ekonomen Thorstein Veblen beskrev det i sin bok The Theory of the Leisure Class från 1899 - s k Veblen goods. För oss vanliga dödliga så blir det därför viktigt att fånga upp "nya" områden där det görs kvalitetsviner som inte kostar skjortan (Mallorca, Santorini, Slovenien etc etc).
- var faller Piemonte in? Mycket talar väl för att det finns substitutionseffekter i förhållande till främst till just Bourgogne (aromatiken!) och Bordeaux (tanninerna!) och lagringsdugligheten i båda fallen. En mer ekonomiskt driven analys tar fakta på produktionsarealen.
- trender såsom oxiderade jura-viner, kärva Etna-viner, amforaviner från nordöstra Italien: dessa påverkas väl delvis av eko-trenden (här för att stanna) men också i vilken mån de uppfattas som prisvärda i förhållande till just mer klassiska områden. Ok köpa fin-Bojo för 275 kr när en Volnay 1er cru från bra producent kostar 875 kr, men inte ok betala mer än 80 % av priset på en fin puligny för ett juravin? Sedan finns kanske en effekt av att i de mest trendiga dryckeskategorierna så är det inte bara vindrickare som driver trenderna utan där kan dagens fluga snabbt bytas ut mot någon mikro-öl-trend eller mixologiska innovationer? Man får hoppas att vi slipper betala tusen kronor flaskan för dessa ibland riktigt trevliga viner om fem-tio år när Leflaive har nått astronomiska priser.
Jag tror att det delvis är en förändring av kostvanor. Den klassiska feta mellaneuropeiska maten funkar bra med viss sötma i vinet nedan maten idag lämpar sig bättre med torra viner. Alsace ställer också om mot mer röda druvor och tyska pinoter är inte längre en kuriositet. Dessutom är en Spätlese idag bra mycket sötare idag än för 20 år sen.Trevligt att Veblen dyker upp här!
Alsaceproducenternas försök att införa en gradering på flaskorna, mellan sött och torrt, tyder på att de själva har identifierat osäkerheten om sötman som ett problem.
Om jag går på känsla tycker jag att det är lite konstigt. Det skulle betyda att det finns en trend mot torrare vin, annars skulle inte risken att få ett halvsött vara ett problem. Framgångarna för Grosses Gewächs stöder teorin om att vitvinskonsumenter vill ha torrare vin än förr. Varför det, egentligen? Är det en generationsfråga, drack alltså 35-60-åringar idag för mycket sött bulkvin i ungdomen?
Och därmed alkoholsvagare också eller...? Borde vara så eftersom Spätlese i princip är ett mått på sockerhalten i druvmusten och där har ingen ändring skett de senaste 20 åren vad jag vet. Spätlese innebär en mustvikt på 76-90 Oe även om det sen är olika krav på minsta nivå i Mosel och Rheingau (om man ska tro på Wikipedia).Dessutom är en Spätlese idag bra mycket sötare idag än för 20 år sen.
Och därmed alkoholsvagare också eller...? Borde vara så eftersom Spätlese i princip är ett mått på sockerhalten i druvmusten och där har ingen ändring skett de senaste 20 åren vad jag vet. Spätlese innebär en mustvikt på 76-90 Oe även om det sen är olika krav på minsta nivå i Mosel och Rheingau (om man ska tro på Wikipedia).
Något säger mig att jag snart får en tillrättavisning av de på forumet som har bättre koll än jag