Mattias Schyberg
Administratör
Vi är överens! Jag delar din uppfattning. Miljö, kultur, träning, erfarenhet och intresse äter mest troligt biologin till frukost av de vi vet idag!Egentligen håller jag med dig om det mesta du säger och visst är doftsinnet det såklart viktigaste. Här blir dock genetiken betydligt mer komplicerad och går inte att genetiskt testa folk för någon slags allmän förmåga vad gäller doftsinnet. Befolkningen följer säkerligen en normalfördelning i doftförmåga, troligen med stor inverkan av ålder och eventuella andra hälsotillstånd. Som du nämner finns dock specifika dofter som kan kopplas till specifika gener (som kodar för olfactory receptors) där vissa har förmåga att känna en doft och andra inte. Ett exempel är den specifika doft vissa känner från sin urin efter de ätit sparris. Det finns en handfull liknande exempel och det kommer säkert upptäckas fler, men det räcker nog inte för att hävda att det har någon betydelse för vinval. För att ytterligare komplicera så finns här också en stort inslag av vilka dofterfarenheter vi har - vi är ju bättre på att känna igen och sätta ord på dofter vi känt förut och kan därför träna upp vårt doftsinne avsevärt.
Troligen kommer vi nog inte se några genetiska tester riktat mot vinmarknaden 2018, i alla fall inte mot konsument. Om vi gör det så kommer det inte vara tester av varianter i doftreceptorer, utan på grundsmakskänslighet. Egentligen kanske jag var ett decennium för tidigt ute med mitt förslag