StefanAkiko
Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Kvalitetsvinländer är en ny enhet som betyder kvalitetsvin från ett land utifrån samma akademiska aspekt som motsvarar tex QUALY (kvalitetsår utifrån sjuklighetsaspekten) osv.
Utifrån min aspekt finns det ca 600 flaskor vin i min ägo. Mina viner motsvarar över 1460 kvalitetsvinländer. För de är så jädra bra även om de inte omfattar mer än 20+ länder. En Champagnesamlare når sällan ens 1 på samma skala.
Inspirerad av Champagenöverlorden Martin Eksten (Handle på FW?) som fixade en ny Champagneproducent varje vecka under hela 2023...
Varför inte (minst) ett kvalitetsvin per vecka från ett nytt land?
Plonk räknas inte och är bannlyst från detta forum.
Räknar personligen hitintills i år:
Länder druckna: 11 st
Länder som finns i min källare och som ännu inte druckits i år: Georgien, Portugal, Libanon, Grekland, Japan, Sverige, Sydafrika, Chile, Schweitz, Österrike, Canada och Uzbekistan.
Totalt: 23 länder.
Det är fruktigt halvvägs!
Kan inte hitta norska viner i Japan, även efter att ha letat precis överallt!
Men, har hittat bra tillverkare från Polen, Thailand, Moldavia, Albania och Israel. Skall självklart leta mer!
52 årsländer (ytterligare en ny enhet) känns numer, efter lite efterforskning, som en munsbit.
104 årsländer känns däremot mer som en utmaning som måste ges lite slack och tillåta ca 10 plonk per år...
Utifrån min aspekt finns det ca 600 flaskor vin i min ägo. Mina viner motsvarar över 1460 kvalitetsvinländer. För de är så jädra bra även om de inte omfattar mer än 20+ länder. En Champagnesamlare når sällan ens 1 på samma skala.
Inspirerad av Champagenöverlorden Martin Eksten (Handle på FW?) som fixade en ny Champagneproducent varje vecka under hela 2023...
Varför inte (minst) ett kvalitetsvin per vecka från ett nytt land?
Plonk räknas inte och är bannlyst från detta forum.
Räknar personligen hitintills i år:
Länder druckna: 11 st
Länder som finns i min källare och som ännu inte druckits i år: Georgien, Portugal, Libanon, Grekland, Japan, Sverige, Sydafrika, Chile, Schweitz, Österrike, Canada och Uzbekistan.
Totalt: 23 länder.
Det är fruktigt halvvägs!
Kan inte hitta norska viner i Japan, även efter att ha letat precis överallt!
Men, har hittat bra tillverkare från Polen, Thailand, Moldavia, Albania och Israel. Skall självklart leta mer!
52 årsländer (ytterligare en ny enhet) känns numer, efter lite efterforskning, som en munsbit.
104 årsländer känns däremot mer som en utmaning som måste ges lite slack och tillåta ca 10 plonk per år...
Last edited: