lukastollig
Pudelfantast
Det har i diverse tidigare inlägg varnats för att maskindiska Zalto glasen men efter att ha tröttnat på att inte få bort alla beläggningar med handdisk och dessutom kommit till insikt om att handdisk på intet sätt eliminerar risken för glaskras har jag börjat maskindiska dem. Inga problem så långt. Har i och för sig fördelen att ha en maskin med mycket bra integrerade glasställ där man kan låsa fast glasen med en bygel. Maskinen har även ångfunktion som ångar och torkar glasen. De har aldrig varit så kristallklara som nu trots tidigare ihärdigt bruk av putsduk. Eftersom jag dessvärre satsade mer på maskinparken än stommarna till köksskåpen måste jag ändå skölja alla glas innan användning då de efter ett dygn i skåpet luktar starkt av spånplatta. Trodde i början det skulle minska med tiden men nu är skåpen 6 år gamla och problemet kvarstår. Dags att köpa ett dedikerat glasskåp. Fast å andra sidan minskar sköljningen risken för kvarvarande diskmedelsrester så kanske ska fortsätta med det ändå. Brukar också vinera både karaffer och glas.