Jimmy Forsman
I det stora hela tämligen meh...
SV: Vinjournalister och deras (in)kompetens.
Vi lämnar delen preferenser bakom oss och går raskt vidare.
Visst känner jag en del personer som skriver och naturligtvis så kan man lobba hur mycket som helst för förändringar, men i slutändan så måste trycket komma från konsumenterna, de som läser och tar till sig vad som skrivs i press och annat. Så länge vi är några få som söker förändring så händer ingenting då vi människor, som alla vet, inte är speciellt förtjusta i förändring rent generellt. Det ska vara som det alltid har varit...
Vi är en väldigt ung nation när det gäller god mat och goda drycker, det förnekar jag inte en sekund. Men vi är också en av de snabbast växande stjärnorna i den gastronomiska världen. Sverige är ett land där man för trettio år sen inte kunde köpa färska örter i en matbutik, och idag vinner vi tävlingar i matlagning, vinkunskap och mycket annat. Vin och Mat har blivit en ny folkrörelse, men fortfarande hindras vi av en i grunden Socialistisk liten knöl: 'De andra kan mer än oss, lyssna på dem som vet'. Vi må ha hur mycket kunskap som helst men vi böjer oss ändå för auktoriteterna. Vi har alla möjligheter att utveckla den Svenska kvalitetsdryckeskonsumennten till någonting annat. Naturligtvis ska vi inte bestämma vad folk ska tycka om, det är omöjligt och djupt oetsikt, men vi kan ge tips och råd och verkligen förklara vad som finns i en flaska vin. Hur mycket av 69 kronor som är vin, flaska, transport, systembolagets påslag, alkoholskatt, importörens påslag osv, och hur detta skiljer sig från ett vin som kostar 89 kronor (den stora skillnaden är att i vinet för 69 spänn så kostar vinet ca €1, i vinet för 89 spänn €2. Man får alltså ett dubbelt så 'bra' vin om man lägger på en tjugolapp...). Med sådan argumentation så kan man tala till de djupaste delarna av konsumentens hjärta och hjärna, mycket för lite! Wohoo! Gott!
Jag skrev följande inlägg på ett annat forum för några dagar sen, jag hoppas att det är OK att jag klistrar in det här, jag gillar det! Det är väl ganska mycket repetition, men en eller annan liten godbit finns det allt!
Vino Tinto skrev:Tack och bra skrivet Krug, håller med dig i det mesta, men jag anser att begreppet "vinbög" är lika illa, det säger rätt mycket om personen som använder uttrycket. Jag gillar helt enkelt inte att blanda in sexuella preferenser i en seriös debatt som behandlar något helt annat.
Det ligger mycket i det du säger, och för att förtydliga det hela så kanske det handlar om att vissa personer får för mycket media som dom inte skall ha om vi skall ha en seriös bedömning av vad vi konsumerar oavsett det handlar om vin, mat eller något annat. Du verkar känna en del personer som skriver, och det ger ju dig en större möjlighet att lobba för en seriösare bedömning av i det här fallet drycker.
Vi skall veta att Sverige är en hyfsat ung nation när det kommer till goda mat och dryckesvanor. Det tror jag är en av de avgörande orsakerna till situationen. (Vilket till stor del har att göra med att vi har haft ett monopol så länge)
Bara en sådan sak som att man håller inne med att man bränt femsiffrigt på diverse höjdarkrogar runt om i världen till en del av sina vänner och ffa släkt säger väl en hel del.
Vi lämnar delen preferenser bakom oss och går raskt vidare.
Visst känner jag en del personer som skriver och naturligtvis så kan man lobba hur mycket som helst för förändringar, men i slutändan så måste trycket komma från konsumenterna, de som läser och tar till sig vad som skrivs i press och annat. Så länge vi är några få som söker förändring så händer ingenting då vi människor, som alla vet, inte är speciellt förtjusta i förändring rent generellt. Det ska vara som det alltid har varit...
Vi är en väldigt ung nation när det gäller god mat och goda drycker, det förnekar jag inte en sekund. Men vi är också en av de snabbast växande stjärnorna i den gastronomiska världen. Sverige är ett land där man för trettio år sen inte kunde köpa färska örter i en matbutik, och idag vinner vi tävlingar i matlagning, vinkunskap och mycket annat. Vin och Mat har blivit en ny folkrörelse, men fortfarande hindras vi av en i grunden Socialistisk liten knöl: 'De andra kan mer än oss, lyssna på dem som vet'. Vi må ha hur mycket kunskap som helst men vi böjer oss ändå för auktoriteterna. Vi har alla möjligheter att utveckla den Svenska kvalitetsdryckeskonsumennten till någonting annat. Naturligtvis ska vi inte bestämma vad folk ska tycka om, det är omöjligt och djupt oetsikt, men vi kan ge tips och råd och verkligen förklara vad som finns i en flaska vin. Hur mycket av 69 kronor som är vin, flaska, transport, systembolagets påslag, alkoholskatt, importörens påslag osv, och hur detta skiljer sig från ett vin som kostar 89 kronor (den stora skillnaden är att i vinet för 69 spänn så kostar vinet ca €1, i vinet för 89 spänn €2. Man får alltså ett dubbelt så 'bra' vin om man lägger på en tjugolapp...). Med sådan argumentation så kan man tala till de djupaste delarna av konsumentens hjärta och hjärna, mycket för lite! Wohoo! Gott!
Jag skrev följande inlägg på ett annat forum för några dagar sen, jag hoppas att det är OK att jag klistrar in det här, jag gillar det! Det är väl ganska mycket repetition, men en eller annan liten godbit finns det allt!
Sanningen är ju att den svenska vinskribentskåren är pinasmt usla på sina jobb. De, och med 'de' menar jag medlemmarna i Svenska Vinskribenters Förening, har suttit tämligen ohotade under en väldigt lång tid nu. Bekvämlighet leder dock till lättja, och det är det som vi ser uttryck av här och nu. Man återanvänder gamla artiklar och vinrecensioner utan att reflektera över om det skrivna materialet fortfarande är relevant. Jag har inga problem med att man återanvänder material, men man ska fan se till att man gör en faktakoll en gång till om så är fallet.
Men den största travestin som jag ser det är allt detta skyltande med 'provar alla nyheter på systembolaget' som de svenska storheterna går ut med i marknadsföringen av sig själva. Vad är speciellt med detta? Den största delen av de produkterna är formade enligt mall 'Standardvin 1a) for the punters' och har du provat ett vin så har du provat alla.
Systembolagets inköpsavdelning är trots allt inte dummare än att de vet vad konsumenterna vill ha. Det som blir intressant är att se är när 'skribenterna' ska prova kvalitetsviner, när de är tvungna att frångå sina invanda och mysiga och +++++. Det är nu det börjar gå åt helvete för dem.
Eftersom de gått på myten om sig själva så kan de inte riskera att bedöma vinet blint, tänk om de skulle skriva ner ett på pappret väldigt bra vin? Hur skulle det se ut? Det finns några som provar alla vinerna blint, men de är ett undantag. Resten är som jag ser det hycklare. Då kostar jag hellre på mig att kolla upp producenter, regioner och årgångar själv och gör en uppskattning om jag kommer att gilla vinet.