Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vinjournalister och deras (in)kompetens.

Johan L

Medlem
Forumet handlar ju lite om att skapa community för mer eller mindre vinnördiga amatörer. som har vindrickande och -samlande som hobby Jag förstår att man som vinskribent inte riktigt känner sig hemma här, även om det finns en del innehåll som säkert skulle vara intressant även för dem. Det är ju inte särskilt många av alla de som jobbar med vin på olika vis som är aktiva här heller, av samma anledning tänker jag.

Av egen erfarenhet kan jag också säga att när man jobbar med dryck så kan det vara skönt att spendera sin fritid på något som mentalt är lite längre ifrån jobbet.
 

Bastardo

Medlem
Forumet handlar ju lite om att skapa community för mer eller mindre vinnördiga amatörer. som har vindrickande och -samlande som hobby Jag förstår att man som vinskribent inte riktigt känner sig hemma här, även om det finns en del innehåll som säkert skulle vara intressant även för dem. Det är ju inte särskilt många av alla de som jobbar med vin på olika vis som är aktiva här heller, av samma anledning tänker jag.

Av egen erfarenhet kan jag också säga att när man jobbar med dryck så kan det vara skönt att spendera sin fritid på något som mentalt är lite längre ifrån jobbet.
Det vore kul om ens en enda professionell vinprovare och -skribent skulle infinna sig här – alltså jag menar sådana som får betalt att skriva. Det är ju fullt möjligt att de kan vara här, kanske lite inkognito … för dem om någon borde ha tillräckligt med kunskap för att kunna prata sakligt om olika viner, deras dofter och smaker. Sen ska man inte inbilla sig att de har ett dugg bättre utbildning inom vinnäringen än många av forumets medlemmar har och det handlar om ändå personlig smak och subjektiv bedömning; bortsett Lars Torstenson, som är professionell vinmakare.
Jag är själv med mest för att få lite fart på tillställningen, jag påstår inte att jag har några ’superkunskaper’ inom ämnet, men så pass mycket ändå, att jag kan hänga med i de flesta diskussioner, bara man inte nördar ner sig för djupt, för då kommer vi alla falla pladaskt, tror jag.
 

stevie22002

Medlem
Forumet handlar ju lite om att skapa community för mer eller mindre vinnördiga amatörer. som har vindrickande och -samlande som hobby Jag förstår att man som vinskribent inte riktigt känner sig hemma här, även om det finns en del innehåll som säkert skulle vara intressant även för dem. Det är ju inte särskilt många av alla de som jobbar med vin på olika vis som är aktiva här heller, av samma anledning tänker jag.

Av egen erfarenhet kan jag också säga att när man jobbar med dryck så kan det vara skönt att spendera sin fritid på något som mentalt är lite längre ifrån jobbet.
Det här förstår jag verkligen! Även om jag inte jobbar med vin/mat, så kan jag relatera till det som du säger.

Detta är min hobby som jag älskar mest av allt. Jag kan verkligen förstå att man inte vill ge sej in här som ”proffs” och tycka och tänka i div trådar (även om det säkerligen kliar i mångas fingrar ;)).

Med det sagt så tror jag försiktigt att kunskapen som finns här inne också kan upplevas som lite av ett hot för ”proffsen”. Inte kanske för att välta deras karriärer, men ändå. Det är ju högst subjektivt detta med tycke och smak och här inne finns sammanlagt en otrolig kompetens, kunskap, smak och bredd.

Kan bara relatera till andra branscher. Man vill vakta sitt hus och inte verka svag/okunnig med ”fel” smak. Kanske är en svag analys, men kan nog ändå påverka avsaknaden av inlägg från proffsen. Med undantag från producenter/importörer som ser mervärde i att bolla/dela med pöbeln.

Drar osökt även en försiktig parallell till den ”Googlande patienten” och det ”hot” som läkaren därefter upplever när patienten möter läkaren.

Jag är ganska så säker på att det finns flera skribenter här inne som bara läser/tar in info och lugnt betraktar på avstånd. Om inte annat för att se hur snacket går.

Jag känner många som jobbar med vin/mat och ännu fler (som jag) som bara brinner för det och vi här på forumet har faktiskt en fantastisk kunskapsbank tillsammans.

Oavsett denna uteblivna debatten från proffsen eller ej. Jag tror att många av oss här på forumet (inte alla) har ganska så dåligt självförtroende gällande att dela tankar om vin. Det är nog i sig ett bevis på hur hög nivå där är här inne.

Tillsammans är vi starka även utan debatt med proffsen! Detta är mina 50 cent. Skål! :)
 
Toppen