Pessoa
Medlem
@Omar Khayyam En passant? Är du schackspelare?
This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!
Sparar du på tomflaskor?Några flaskor har jag till och med kvar.
en gång i min ungdom...@Omar Khayyam En passant? Är du schackspelare?
touché! Om jag ska vara ärlig är det inte så många kvar i lager. typ en roagna och en paleo Rosso. de andra har jag pantat.Sparar du på tomflaskor?
Samma här! Hann dock bli ”vuxen och cool” och slutade att spela innan jag nådde en rating över 1600, men som 15-åring ansågs jag riktigt bra. Klart bäst i snabb- och blixtschack – möjligen har det med min otåliga personlighet att göra. Synd att ratingen sattes ur spel i den spelformen.en gång i min ungdom...
Den svenska LASK-rankingen har tagits bort och ersatts av den internationella ELO-rankingen. ELO finns separat för snabb- och blixtschack. Normalt sett är det de som är duktiga på kombinationer som är bra på blixt. Djupa positionella manövrar brukar behöva längre betänketid.Samma här! Hann dock bli ”vuxen och cool” och slutade att spela innan jag nådde en rating över 1600, men som 15-åring ansågs jag riktigt bra. Klart bäst i snabb- och blixtschack – möjligen har det med min otåliga personlighet att göra. Synd att ratingen sattes ur spel i den spelformen.
Första drag som vit var nästan alltid d4 (oftast följt av c4 och damgambit) och som svart spelade jag nästan alltid Sf6 (följt av d6, g7 och senare Lg7 om tillfället gavs) oavsett vit spelares drag. Brukar spela som bäst i tilltrasslade ställningar med mycket låsningar och hatade spelartypen som ofta ville byta pjäser så fort tillfälle gavs för att få lättöverskådlig spelplan och som förbereder sig för långsamma slutspel där en promoterad bonde slutligen avgör.
Jag var mer av en strateg än en matematisk kombinationsspelare dock.
Ah, nostalgi!
Styrkan i att se och skapa starka ställningar intuitivt är oerhört värdefullt när det går undan enligt min erfarenhet. Stark defensiv brukar få motståndaren att begå misstag och i snabba partier avgörs mycket av snabba, ibland ogenomtänkta manövrar. Kombinationer kräver dessutom mer tid än intuitivt positionsspel anser jag.Den svenska LASK-rankingen har tagits bort och ersatts av den internationella ELO-rankingen. ELO finns separat för snabb- och blixtschack. Normalt sett är det de som är duktiga på kombinationer som är bra på blixt. Djupa positionella manövrar brukar behöva längre betänketid.
Det var på tiden att schack letade sig in som diskussionsämne på forumet. Även jag är långtifrån i nivå med att ha någon chans mot vår svenska stormästare, varken då, nu eller i framtiden.På temat vinlådor och schack:
även Pompette no 14 fann sin väg till mitt hem. Mkt nöjd över denna trio från Cornas, Loire och Jura som jag ska kolla av någon gång om inte alltför lång tid. Kanske är jag snart fast i vinlådeträsket... Pompette, Caviste, vin&natur...
jag kan också för tydlighets skull konstatera att jag inte hade fått till en remi med svenska mästaren... vare sig då, nu eller i framtiden.
Pompette No. 18
71611, 1482:-
2 flaskor 2016 Brouilly "Reverdon"
2 flaskor 2016 Côte de Brouilly "Clos Bertrand"
2 flaskor 2016 Côte de Brouilly "Les Griottes de Brulhié"
jaha! där fick man reda på nästa CavistesläppDags för ny genomgång av Alf Tumble. https://www.dn.se/mat-dryck/dryck/alf-tumble-om-nya-viner-tank-lador-utanfor-boxen/
jaha! där fick man reda på nästa Cavistesläpp