Efter att ha lärt känna min nya viinkyl en tid SÅ har det nu således blivit dags för en "så gick det sen".
Ja, så, hur gick det sen?
Jotack, inget vidare, jag valde efter en del finurlande att gå på Dometic D15 då det hade två zoner och en lägre decibelnivå.
Skåpet köptes via
http://vinlagring.se/ som de facto i verkligheten är ett lite sidoprojekt för Elon Sola.
Det gick dock inte att betala via nätet så det fick krånglas lite med förskottsbetalning på faktura men efter att par samtal hit och dit så var mitt nya skåp då äntligen på väg. Eller, ja, nästan, det dröjde lite längre än förväntat då det tydligen skickades direkt från Dometic och de i sin tur hade vissa problem med att få alla sina ankor på en rad.
Hur som helst, sent om sider stod skåpet i farstun och jag kunde genast konstatera att glasdörren var täckt med en anskrämlig plastfilm med diverse vindistrikt tryck på. Det första uppdraget innan driftssättningen fick således bli att pillra bort den skrikiga plastfilmen.
20 minuter senare var de då äntligen dags för att stoppa in kontakten och med en förväntansfull min betraktade både jag och fru kylen medans sladden anslöts.
SÅ döm av min förvåning, istället för ett pyttelitet mysigt surrande skriker kylen istället till likt en plågad Dvärgtapir för att sedan fortsätta med ett kompressorsurrande värdigt en gammal kyl från 80-talet alternativt en humla instängd i ett akvarium.
Lite som för att försöka kompensera för oväsendet spred dock kylen ett alienlikt blåaktigt LED ljus över köket som kanske kan anser vara lite tufft om man också gillar trimmade Volvo 740.
Panik! -Jag kan inte leva med oväsendet utbrister jag!
-Jag tycker inte det är så farligt menar frugan.
Efter att ha lyssnat på oväsendet en hel kväll bestämmer jag mig nästa dag för att ringa Elon i Solna för att höra mig för om det verkligen ska surra på detta viset och efter lite pratande fram och tillbaka konstaterar de att de verkar som om det låter lite mycket och hänvisar mig till Dometic-Support då det är Dometic som skall sköta garantiärenden.
Sagt och gjort, nytt samtal till Dometic och direkt när jag berättar att jag tycker min nya kyl låter lite mycket får jag en djup suck i luren och sedan undrar hen med en dryg röst vad jag förväntar mig att hen skall göra åt saken. (Det var uppenbarligen inte första gången någon ringde hen och tyckte att en kyl förde ett väldigt liv)
Hen förklarar att det minsann inte är deras problem med ljudliga kylar utan jag får i så fall själv decibellmäta kylen och återkomma.
-Decibelmäta hur?
-Med en decibelmätare!
-Ja, det förstår jag också men jag har tyvärr ingen kylskåpsdecibellmätare liggandes hemma?
-Ja, du får väl ta in en firma som kan mäta den!
-Men det kostar ju massa pengar, vem ska betala det?
-Det får du göra, du måste ju bevisa att skåpet låter med än i specifikationen för att vi skall kunna öppna ett garantiärende, men du kan beställa ett servicebesök av oss också men det får du betala själv!
-Jomen, tack då för visat ointresse.
Jag blir således lite osäker, support-hen verkar ju helt övertygad om att skåpet ska låta sådär och frugan verkar tycka det är okej så nästa steg fick bli att bjuda hem några vänner som också har köpt mindre vinkylar av varierande sort.
Ja, jo, det är nog sådär det låter konstaterar vännerna. Attans, vad har jag gjort, det är tydligen såhär det ska vara?
-Min enda kvarvarande förhoppning är nu således att den tystar ner sig när kolvringar och annat skröfs slitit in sig alternativt att jag bara vänjer mig vid humlandet och ser det som en naturlig del av livet.
-Troligtvis inte, har en känsla av att kylen komma att förpassar till de sälla jaktmarkerna snarare förr än senare.
Epilog
Vad lärde jag mig av detta drama i flera akter?
-Elon Solna är trevliga och hjälpsamma och jag hyser ingen agg mot dem.
Dometic däremot står numera på min "shit list" och jag rekommenderar ingen att köpa något från dem även om deras större skåp säkert är supertysta och fina så är det inte värt det ifall du någon gång behöver ha med deras infantila, otrevliga och dryga kundtjänst att göra.
Det borde inte vara tillåtet att vara så usla som Dometic och de förtjänar inte en enda kund.
Slutligen, om du inte gillar ljudligt surrande, skaffa inte ett skåp med kompressor över huvud taget. Låt vinerna mysa i en mörk garderob och kyl dem en liten stund för öppnandet eller skaffa ett riktigt vinskåp men helst en riktigt stor och mysig fritzlkällare.
SLUT PÅ MEDDELANDET