Efter att
@Emanuel skrivit en fin rapport om sitt vinskåp, så får väl jag med skriva en "hur gick det sen".
Jag köpte ett
Artevino skåp. Beställde det från my-wine-cabinet.com eller ma-cave-a-vin.fr som det skrivits om en del här på forumet.
Beställde på en måndag och fick det måndagen efter. Jag var funderade länge innan jag bestämde mig. Kollade på Dometic,Climadiff och Avintage men inget av dessa kändes bra. Först och främst är dem väldigt dyra och sen ville jag ha ett som hade glasdörr. Jag ringde ner till my wine cabinet i Frankrike och pratade med dem. Dem pratade bra engelska och var väldigt trevliga och hjälpsamma. Dem rekommenderade Artevino skåpet så då slutade jag att fundera och beställde genast det.
Priset blev cirka 14tusen. Då köpte jag med en extra hylla. Skåpet ska enligt specifikationerna rymma 182 flaskor. Vilket jag knappast tror på, I så fall bara Bordeaux flaskor och inga hyllor. Skulle gissa att det går in cirka 140-150 flaskor. Jag är jättenöjd med utseendet och det känns gediget. För att hålla kolla på luftfuktigheten köpte jag en hygrometer på clas-ohlson, slängde in den i skåpet ett par dagar för att sedan se att luftfuktigheten bara var runt 45%. Läste runt lite på forumet och såg att flera av er märkt att hygrometrarna visar olika så jag köpte ett par till av andra fabrikat och dem visade ungefär det samma.
Ringde ner till Frankrike igen och dem tyckte det verkade märkligt och sa att det borde vara runt 65% luftfuktighet. Testade lite olika saker som dem trodde kunde vara felet men till slut kom vi fram till att jag hade för få flaskor. För att det ska hålla 65% så ska det tydligen vara fyllt till cirka 75%. Jag har runt 50 flaskor i och jag köpte ett lite större för att jag ska kunna fylla på det allt eftersom. Löste det genom att ställa en skål med vatten längst ner. Så nu är det uppe i 60% enligt hygrometern, Vilket jag är nöjd med.
Ljudnivån är låg, hörs endast om man är uppe mitt i natten och är i samma rum. Det vanliga kylskåpet låter mer. Jag är jättenöjd med allt, Återförsäljaren, leveransen och hur det fungerar. Kan verkligen rekommendera Artevino som fabrikat!