SV: Vinquizz
Vinosapien skrev:
En liten hint kan då vara att GG (Grosses Gewächs) inte har något med AS och GP's kroppsomfång att göra....
Fasen också, det var min första tanke.
Nåja, då tar vi det längre svaret istället. För att dels slippa skriva en massa text, dels säkerställa att det blir någorlunda rätt så har jag plankat texten rakt av från Wikipeda, med ett smärre tillägg för att korrigera ett litet fel.
Vinlagar
...
Erstes Gewächs är en beteckning på högkvalitativa torra viner från Rheingau som får användas från årgång 1999 genom ett lokalt tillägg till vinlagen. Bland kraven märks att vinet måste komma från vissa klassificerade vingårdar, att skördeuttaget får vara max 50 hl/ha och att vinet måste ha klarat sig genom en sensorisk prövning. Tillåtna druvsorter är Riesling (min 12% alkohol och max 9 g/l restsocker) och Spätburgunder (min 13% alkohol och max 6 g/l restsocker).
Oreglerade beteckningar vid sidan av vinlagen
VDP, sammanslutningen av kvalitetsvinodlare, har på egen hand infört beteckningen
Grosses Gewächs för högkvalitativa torra viner som kommer från ett av VDP klassificerat vingårdsläge, s.k.
Erste Lage. Från årgången 2002 kan denna beteckning användas av VDP-medlemmarna om de uppfyller krav som är i det närmaste identiska med de som angetts för
Erstes Gewächs ovan. Dock varierar tillåtna druvsorterna mellan regionerna. I Mosel utnyttjar den regionala VDP-avdelningen beteckningen
Erste Lage även på vinerna, och vinets smakprofil beror på prädikatet. Erste Lage QbA betyder att vinet är torrt. För att ytterligare kompicera bilden har den konkurrerande sammanslutningen i Mosel,
Bernkasteler Ring, börjat använda beteckningen
Grosses Gewächs från årgången 2005.
Således gäller generellt att Erste Lage betecknar en klassificerad vingård, medan högkvalitativa torra viner från denna vingård kan betecknas
Erstes Gewächs om vingården ligger i Rheingau, oavsett om tillverkaren är medlem i VDP eller ej
Erste Lage QbA om vingården ligger i Mosel och tillverkaren är medlem i VDP
Grosses Gewächs om vingården ligger i något av de elva övriga regionerna och tillverkaren är medlem i VDP eller om vingården ligger i Mosel och tillverkaren är medlem i Bernkasteler Ring.
Solklart eller hur...?