Jimmy Forsman
I det stora hela tämligen meh...
SV: Vinquizz
Rutherglen?
Rutherglen?
This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!
Elvis skrev:Olifants River? Det finns i alla fall olifanter i Sagan om konungens återkomst.
anders skrev:Detta var en svår fråga och det är inte konstigt. Jag ställde den faktiskt i syfte att visa att just vinskribenter väldigt gärna hasplar ur sig information som sedan är värdelös för läsaren. Hur många gånger har vi läst vad det är för jordmån? Otaliga. Hur många gånger har vi läst hur det påverkar vinet? Det händer men inte så ofta. Hur många gånger har vi läst varför vinet påverkas som det gör? Svaret är tydligt: aldrig.
anders skrev:Det slog mig just att Elvis är i Las Vegas (så passande, vi får hoppas han inte lägger på sig som 'Kungen' gjorde). Ska Krug, som påstod sig ha kunnat frågan om han tänkt till, ställa en fråga så länge så får Elvis återta tronen när han kan slita sig från spelbordet.
Vet att 1964 var första årgången som gjordes.Elvis skrev:Man får passa sig här. Portionerna på alla restauranger är enorma och det snålas inte med fett...
Eftersom jag råkar vara vaken sticker jag emellan med en fråga. Egentligen borde jag fråga om det där Elvis-vinet som finns på SB, men det blir en champagnefråga om en champagne som jag drack tidigare i kväll:
Perrier-Jouët gör sedan 1969 en härlig champagne som heter Belle Epoque. Flaskan ser väldigt speciell ut med blommor målade på själva flaskan. Varifrån kommer idén med dessa blommor?
Krug88 skrev:Flaskan designades 1902 av Emile Gallé.
Har aldrig läst eller hört vart idén med blommorna kommer ifrån... ???
Jag tror det är en sådan däringa stor rosa olifant som man ser dagen efter. Fast jag tror att vi snackar Indien och inte Sydafrika...Krug88 skrev:Vilken djursymbol har Cos d´Estournel som kännetecken, och från vilket land?
anders skrev:Eftersom 88:an verkar vara på semester så får han rätta vid senare tillfälle. Jag ställer en ny fråga så länge.
1985 skedde något med Grand Cru-byarna i Champagne. Vad?
anders skrev:Mitt i prick. De fem är Chouilly, Le Mesnil-sur-Oger(!), Oger, Oiry samt Verzy.
Le Mesnil-sur-Oger räknas ofta som det absolut bästa läget i Champgane och efter vad jag läste så fattades det typ en hektar för att man skulle varit klassade som Grand Cru redan tidigare. Det framgick dock inte var man hade hittat den här felande hektaren för att kunna lyfta klassificeringen 1985.
Vinosapien skrev:Vinnörd - javisst!!
Riesling (256 g/l), Pinot Gris (279 g/l), Muscat (256 g/l) och Gewürztraminer (279 g/l).
Sött blir det! Gott är det!