SV: Vinquizz
Detta var en svår fråga och det är inte konstigt. Jag ställde den faktiskt i syfte att visa att just vinskribenter väldigt gärna hasplar ur sig information som sedan är värdelös för läsaren. Hur många gånger har vi läst vad det är för jordmån? Otaliga. Hur många gånger har vi läst hur det påverkar vinet? Det händer men inte så ofta. Hur många gånger har vi läst varför vinet påverkas som det gör? Svaret är tydligt: aldrig.
Jag läste igenom diverse sidor i Robinsons Oxford och kunde inte hitta informationen ens där (nu är boken ganska omfattande så kanske finns det nämns någonstans som jag inte hittade). Vidare kan påpekas att om man läser under 'soil [diverse olika tillägg]' så uttrycks det att man för det första inte är helt överens om hur och hur mycket jorden påverkar vinet, för det andra att klimatet påverkar mer. Hur det förhåller sig i Champagne låter jag vara osvuret men det kan vara på sin plats att alltid ifrågasätta vad man läser oavsett källa.
Det jag nu redovisar som svar på frågan är något som jag pusslat ihop från olika källor och applicerat logik, jag har med andra ord inte kunnat hitta ett entydigt svar någonstans. Jag hoppas att svaret inte är allt för långt ifrån sanningen...
Förutsättningen har Vinosapien redan gett, en basisk jordmån resulterar i syrliga viner. Detta beror på att vinrankan måste höja mängden vinsyra i rotsystemet för att kunna lösa ut mineral- och näringsämnen ur den basiska marken - ju mer basisk marken är, ju mer syra i roten. Denna syra återspeglas sedan också i druvorna.
Many Bothans died to bring us this information.
En förhoppningsvis lite lättare fråga men ändå relaterad till jordmån:
I Toscana finns en jordmån som kallas galestro. Det finns dock en till med eget namn, vad heter den?