This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!
Det skulle kunna vara en del av Clos de Goisses, men jag ser inte det där monumentet på kullen. Kanske ligger det längre till vänster och fick inte plats på bilden.CH skrev:Nästa fråga då
Vilken vingård föreställer bilden?
El burro grande skrev:Det skulle kunna vara en del av Clos de Goisses, men jag ser inte det där monumentet på kullen. Kanske ligger det längre till vänster och fick inte plats på bilden.
Jos skrev:Har för mig att jag läste i senaste munskänkarna att det handlar om ett vin från staden om det står "Tokaj" och ett vin från närområdet om det står "Tokaji". Kanske därifrån du fick idén till frågan också..?
anders skrev:Så rätt så, i alla svaren.
...
Öhman skrev:Vill bara så här långt efteråt korrigera detta: "Tokaj" är namnet på staden. "Tokaji" är benämningen på vinet. Punkt.
Wines from the village of Tokaj itself may be called Tokaj; all others are conventionally known as Tokaji; the 'i' denoting the adjectival form or 'from the region of'.
anders skrev:Från Oxford Companion:
Öhman skrev:Ungrarna backar inte OC där. "i" på slut anger även från staden "Tokaj". I ungerska görs ingen skillnad på adjektivformen för staden eller regionen.
Sjödin skrev:Kanske inte så mycket quiz-fråga, utan mest för jag är nyfiken. Men för att få fart på tråden igen kanske den första med rätt svar drar igång med en RIKTIG fråga sen?
Hur länge håller sig en öppnad flaska Tokaijijij?
Kanske en kvart på ett Vinferno?Sjödin skrev:Hur länge håller sig en öppnad flaska Tokaijijij?
anders skrev:Det kan vara så enkelt att man faktiskt har slutat att skriva Tokaj (utan i) på etiketten helt enkelt för att göra det enklare för konsumenten, jag menar, här i forumet är ju förvirringen total och vi ska ändå föreställa kännare, hur ska då pöelsvensson kunna reda ut skillnaderna? Att det sedan (kanske) är tillåtet att fortfarande endast skriva Tokaj är en annan femma.
Seriöst? 3 månader är rätt länge.... och vi snackar ju inte starksprit direkt..kayaker skrev:Kanske en kvart på ett Vinferno?
Annars så antar jag att de håller rätt länge - 3 månader?
Tja, jag drog till med nå't extremt. Jag har ursvårt för vintypen redan från början så jag antar att jag skulle tycka att försämringen var minimal...Sjödin skrev:Seriöst? 3 månader är rätt länge.... och vi snackar ju inte starksprit direkt..
baum skrev:Är den inte i Chicago?
shorepower skrev: