SV: Vinquizz
chambertin skrev:
Det här är säkert inte den med längst namn men ägde en sådan en gång i tiden:
1976 Weingut Karthäuserhof*, Eitelsbacher Karthäuserhofberg Kronenberg Riesling Auslese
* hette Weingut Werner Tyrell har jag för mig på den tiden.
Borde nog vara ett tyskt vin eftersom det entydiga namnet innehåller både producent + vingård + druvsort + prädikat.
Ett tyskt vin med en extra stavelse i vingårdsnamnet precis som det ovan, och lustigt nog också från 1976, har nog det längsta namnet i min källare:
Weingut Schlößchen am Mäuseturm, Bingerbrücker Abtei Ruppertsberg Riesling Beerenauslese 1976
Bara flaskan ger härliga rysningar då namnet är skrivet med frakturskrift och det desutom finns några extra guldetiketter på flaskan.
(Nej, 1976 hade man sedan några decennier slutat att sätta ni-vet-vad på etiketten, så den gammaltyska känslan är inte riktigt komplett.)
Rimligtvis borde det finnas en Trockenbeerenauslese från samma vingård också, sex bokstäver längre, men den har jag inte.
I Tyskland borde annars bl.a. alla viner från vingården Bernkasteler alte Badstube am Doctorberg och de från Weingut Geheimer Rat Dr. von Bassermann-Jordan ligga bra till, tyvärr låter dessa två delar inte kombineras eftersom de är i olika regioner. (Skönt att de skriver ut "Geheimer Rat Dr. von" så man inte blandar ihop dem med alla andra Bassermann-Jordan) Man kan komma upp i ganska långa namn på söta Alsace-viner också, om de heter producent + vingård + Grand Cru + druvsort + Sélection des grains nobles.