Magnus L
urydhtfilgukj
Det var bara en med lite dålig självdisciplin som inte poängsatte sina viner på sista flighten.
För dem som var ovana med 100-skalan, så hade jag klistrat in en Parkerskalebild med orden "Flaw, poor, good, very good" osv. Så det var bara att ringa in.
Sen var man tvungen och kryssa för endera av två rutor: Champagne / Icke Champagne.
Efter alla var klara så lade vi bort pennorna.
Sedan följde diskussion om första vinet ngn minut. Alla delade med sig av dissekeringsfynd osv.
Varje vin avslutades med en tummen upp (om man kryssat Champagne) eller tummen ner (om man kryssat ngn annan ruta).
Liten intressant anekdot:
Två viner kvar, ena var Domperignon och andra var rejält korkskadat och inte en Champagne. Vi var flera som verkligen önskade att Dompan var den korkskadade, för den icket korkskadade flaskan var långt från ett självklart utropstecken.
Vad jag som anordnare tog med mig:
Människor trivdes väldigt bra då prestigens kvarnsten plockats bort ur provningsformatet.
Vad jag skall förbättra till nästa gång:
Inlämningsbart scorecard som är EXTREMT enkelt och är enkelt fylla i, SNABBT:
Namn
Score
Champagne/icket champagne
Så kan man gå hem med sina provningsanteckningar samma kväll.
Tack, låter som en fantastiskt rolig grej att arrangera. Blir som sagt väldigt inspirerad!
Jag kan dock se en hel del problem just med att få folk att sätta score. Inte ens bland vana poängsättare är man ju särskilt överens om hur skalan används och vilken kvalitet som som hamnar på 90+ etc. Tar man då människor kan det ju bli helgalet. Hade varit kul att se samtliga poäng för samtliga viner, men förstår att det är en massa jobb och tar tid.