StefanAkiko
Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Din teori stämmer rätt bra.Hur negativ var den egentligen? Om man tittar på spridningen som du redovisade tidigare så fick spanjackerna en del höga poäng. I alla fall de som inte var korkskadade.
Jag misstänker, helt utan att veta givetvis, att det var @Sörplarn som gav höga betyg. Om mina vidare misstankar stämmer så är han van vid cava, känner igen dem, och sätter poäng efter cava's egna förutsättningar och inte efter hur de smakar jämfört med chard-pinot blandningar.
Jag har alltid varit obekväm när jag tvingats hålla i provningar av cava mot skumpa för det är verkligen två olika profiler. Bra cava är sannerligen briljant, och den står väl upp mot bra champagne, men det kan ställa till det om folk är inställda på chard/pinot-dominerade viner. Och sen är klagokören igång... cava är skräp, jag vill ha min nappflaska med Bollinger, bla bla bla.
Jordigheten i Cava är väl vad vissa inte gillar? Eller? Den funkar bra med Catalánsk mat och skiljer sig mot Alsacisk jordighet som är mer "lerig" men fortfarande funkar bra med mat. Jordigheten i vit Bdx har jag dock aldrig begripit mig på...
2005 Juvé y Camp La Capella fick av sju blindprovare-utan-dialog betyg mellan 87-88p
2002 Loxarel 109 Gran Reserva var den "grumsiga veteölsliknande drycken" och hade en enorm spridning av poängen, men eftersom @Sörplarn visste vad han tagit med, så kunde han ju bedöma den utifrån det. Han gav 96p. Näst högst poäng för denna var 86p. Och efter att ha lyssnat till hans korta föredrag om vinet (efter avtäckelsen), så provade jag det utan rynkad näsa och utan att försöka lista ut vad för något som gått snett med detta vin. Kunde då bara konstatera att det var ett FANTASTISKT vin. Men mer om det i mina TN lite senare under veckan. Ett gott exempel på problemen med att dricka något som man är ovan med... Otroligt bra att @Sörplarn vågade ta med ett sådant vin. Öppnade många nya horisonter!
2007 Kripta var skadad på något vis. Inte nödvändigtvis korkskadad, men för min gom var det sannolikt så, även om...
2006 Llopart Ex Vite Gran Reserva fick högst av @Sörplarn med 92p och lägst av mig med 70p. Jämn spridning bland alla övriga, med tonvikten något åt 88-hållet. Jag drabbates av den oangenäma smaken av mögliga druvor, medan det mesta övriga stämde.
NV Segura Viudas Cava Brut Reserva Heredad osannolikt korkskadad.
Innan vi hade kommit igång med blindprovandet så handlade dialogen bla om hur underligt det var att så få bubbelviner utvecklade korkskada med TCA:s typiska äckligheter.
...och då man talar om trollen så sitter de i flaskorna och väntar med illmariga leenden...
Last edited: