Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Bygg en vinkällare - Steg för steg guide och allmän diskussionstråd

Jos

Medlem
Med risk för att låta riktigt okunnig (vilket jag är): Vet ej... Gammalt är det i alla fall.

I angränsande rum har putsen fallit av lite... ser ut så här. Inte mycket som isolerar.

Visa bifogad bild 29228
Frågade då det var putsat och såg ut som det kunde vara betong men lär ju vara trä då. Ändå tveksam till om det ger så mycket att isolera men det kommer ju garanterat ge något i alla fall ;) . Vanligast är väl i så fall att du fäster reglar i taket och sen lägger i isolering(nån tjock mineralull typ) och därefter fäster gipsskivor i reglarna.

Men ganska mycket jobb och tveksamt hur mycket du tjänar. Särskilt som det inte ser ut att vara så högt i tak
 

buteljen

Medlem
Hej alla,

Nu är jag i full gång med källaren. Byggt vägg, putsat, målat, installerat kylaggregat etc etc.

  • Dock inser jag att taket kommer behöva efterisoleras - det verkar vara svagaste länken till energispill. Jag har tyvärr inte mycket höjd att leka med, ca 5 cm i allt. Kan EPS (frigolitplattor) funka? I så fall, är det bara att limma upp, eller ska där reglas och planeras för luftspalt. Enkel gipsplatta utanpå - eller puts?

Det behöver i nuläget inte vara snyggt, ska mest vara funktionellt.

Tack!
@Uncle_Bob verkar ha limmat upp cellplast https://www.finewines.se/threads/vinrumsprojekt-tacksam-foer-input.4603/page-4#post-153128
 

Arvid

Medlem
Frågade då det var putsat och såg ut som det kunde vara betong men lär ju vara trä då. Ändå tveksam till om det ger så mycket att isolera men det kommer ju garanterat ge något i alla fall ;) . Vanligast är väl i så fall att du fäster reglar i taket och sen lägger i isolering(nån tjock mineralull typ) och därefter fäster gipsskivor i reglarna.

Men ganska mycket jobb och tveksamt hur mycket du tjänar. Särskilt som det inte ser ut att vara så högt i tak
Ja, tror tyvärr inte där är nog takhöjd till det. Men tack!
 

Arvid

Medlem
EPS-lösningen verkar passa mig bra. Följdfråga: kan man putsa direkt på EPS?

Bara ha cellplast sittande är nog inte helt godkänt ur brandsäkertssynspunkt.

Nån klok som vet? @Uncle_Bob @Emanuel
 

Henrik_T

Medlem
Ja man kan puts direkt på eps, se bara till att använda rätt produkt, finns specifika putsbruk för det samt armering. Har själv använt webers produkter tidigare men gissar på att alla stora leverantörer har liknande.
 

Arvid

Medlem
Ja man kan puts direkt på eps, se bara till att använda rätt produkt, finns specifika putsbruk för det samt armering. Har själv använt webers produkter tidigare men gissar på att alla stora leverantörer har liknande.
Tack! Ja, googlar så gott jag kan men allt verkar vara för utvändigt bruk (puts på isolerad sockel typ). Kanske lite specialfall att göra i ett innertak.
 

Henrik_T

Medlem
Inga problem, kan på måndag ta reda på närmare vilken produkt som är lämplig om så önskas, har tyvärr fullt upp i helgen så lär inte hinna med det då.
 

Henrik_T

Medlem
Hej, har pratat med en leverantör nu och deras rekommendation var weber therm 260 (putsbruk) Samt therm 397 (armering) förutsatt att eps:n är mekaniskt infäst, fast skruvad så den inte kan röra sig helt enkelt.

Hoppas det hjälper
 

Arvid

Medlem
Hej, har pratat med en leverantör nu och deras rekommendation var weber therm 260 (putsbruk) Samt therm 397 (armering) förutsatt att eps:n är mekaniskt infäst, fast skruvad så den inte kan röra sig helt enkelt.

Hoppas det hjälper
Fantastisk stort tack för hjälpen. Hade tänkt limma, men kanske lika bra att hitta en cm eller två till för mini-reglar och skruva upp istället, tjäna en luftspalt på kuppen.
 

NisseL

Medlem
Hej alla, har löst en hel del här och på andra ställen de senaste månaderna för att förbereda byggnation av ett vinrum. Kan jag ställa några frågor till er som har kunskap?
 

NisseL

Medlem
Tack för detta. Ställde också samma frågor i en tråd på Byggahus.se men tystnaden har varit öronbedövande.

Jag står som sagt nu i begrepp att projekter ett vinrum mot en (ytter)vägg i mitt kök. Vinrummet (som även ska innehålla en avdelning skafferi) kommer att vara 230x100x240cm högt. Det är tänkt att byggas upp av isolerade (ca 8cm) väggar, golv och tak, samt lågenergifönster i kassetter som installeras och tätas i träramar. Rummet ska kunna kylas ned till en jämn temperatur om ca 10-12 grader.



Mitt hus (ett stenhus från 1927) har fått en ny betongplatta med underliggande fuktspärr (helt enligt standard) åt 2019. I betongen är golvvärme ingjuten och ovanpå detta ligger idag ett klinkersgolv, men som före vi rummet kommer på plats kommer ha ett parkettgolv i ek ditlagt.



Jag har försökt uppdatera mig om några av de mest grundläggande konstruktionsfrågorna hos hantverkare och på olika forum, men det är svårt att hitta rätt. Därför kvarstår fortfarande en del oklarheter som gör mig osäker på hur jag ska gå tillväga. Dessa gäller framförallt fukt och risker för fuktvandring mot grund och yttervägg.



  1. Jag behöver isolera i alla riktningar, dvs även i tak och golv för att uppnå energieffektivitet. Jag tänker mig polystyren eller annat plastmaterial. Är det tillrådligt? Det talas ibland om att det skulle vara bättre att anvönda mineralull?
  2. Räcker polystyren (med rätt tejpning) som diffusionsspärr? Eller behöver jag även använda en yttre spärr mellan den nya konstruktionen och yttervägg/golv/tak?
  3. Måste man (för att undvika röta) även sätta en tätning i fönsterglasens syll och i kant mot väggkonstruktionen?
  4. Måste jag ha en luftspalt mellan den nya konstruktionen och ytterväggen?


Tacksam för svar. Jag är som är tydlig av ovanstående inte bevandrad i dessa frågor och inte heller dom hantverkare jag använder mig av. Tacksam för all input jag kan få!
 

Attachments

  • 96CED890-FE4A-494C-BFFA-494199D5F002.jpeg
    96CED890-FE4A-494C-BFFA-494199D5F002.jpeg
    45,6 KB · Visningar: 78
  • D8140E48-81FE-4678-8206-42550A6B88B1.jpeg
    D8140E48-81FE-4678-8206-42550A6B88B1.jpeg
    26,7 KB · Visningar: 83
  • E54E2809-2B83-426A-BA6B-5FFC11AE1B7B.jpeg
    E54E2809-2B83-426A-BA6B-5FFC11AE1B7B.jpeg
    46,8 KB · Visningar: 80

matage

Medlem
Jag efterlyser lite erfarenheter kring skjutdörrspartier då jag kollat på Willab Gardens sortiment inför min planering.
WG62 Extra (u-värde på 1.6) känns smäckrare och mer "inredningsvänliga" än WG82 (U-värde 1.1 och brutna köldbryggor) som framstår som lite klumpigare och mer uterums-robusta.
Sen skadar det ju inte att 62+ ligger på typ halva priset...
Jag siktar på akiv kyla (runt 12C-ish) och bygge i rumm i sutterängplan utan solinstrålning där det aldrig blir varmare än max 22-24 de varmaste sommardagarna

@Silverfux, @JohanR - Om jag sökt rätt använde ni 62 resp 82 i era byggen. Hur har de funkat över tid? Några problem med kondens eller funkar allt som planerat?
 

Jos

Medlem
Jag efterlyser lite erfarenheter kring skjutdörrspartier då jag kollat på Willab Gardens sortiment inför min planering.
WG62 Extra (u-värde på 1.6) känns smäckrare och mer "inredningsvänliga" än WG82 (U-värde 1.1 och brutna köldbryggor) som framstår som lite klumpigare och mer uterums-robusta.
Sen skadar det ju inte att 62+ ligger på typ halva priset...
Jag siktar på akiv kyla (runt 12C-ish) och bygge i rumm i sutterängplan utan solinstrålning där det aldrig blir varmare än max 22-24 de varmaste sommardagarna

@Silverfux, @JohanR - Om jag sökt rätt använde ni 62 resp 82 i era byggen. Hur har de funkat över tid? Några problem med kondens eller funkar allt som planerat?
Appropå när jag letade aggregat/konvektor till frikylan så hörde jag av mig till en del firmor och hamnade hos en säljare på Luftmiljöbutiken på Birger Jarlsgatan. Enligt honom var det väldigt avancerat med ett vinrum och när jag berättade mina förutsättningar skulle det aldrig gå utan det var tvunget att isoleras på rätt sätt, fuktspärrar och ena med det andra. Jag skulle bada i kondens etc. om jag bara smackade in en konvektor till frikylan osv.. Det var minst 60-100k att bara få till något som funkade.

Ignorerade som tur var och satte bara in en konvektor och stängde dörren, går hur fint som helst. Har nu konstant runt 11-12 grader och 65-70% luftfuktighet. Hade dock för torrt först så var tvungen att åtgärda med lite vattenbaljor och handdukar. Kanske att man kan sätta in en sån luftfuktare som finns på typ elgiganten för en lite stilrenare lösning...?

Hur som, lyssna inte allt för mycket på "proffsen" du kommer stöta på när du ska köpa grejer ;)
 

matage

Medlem
Appropå när jag letade aggregat/konvektor till frikylan så hörde jag av mig till en del firmor och hamnade hos en säljare på Luftmiljöbutiken på Birger Jarlsgatan. Enligt honom var det väldigt avancerat med ett vinrum och när jag berättade mina förutsättningar skulle det aldrig gå utan det var tvunget att isoleras på rätt sätt, fuktspärrar och ena med det andra. Jag skulle bada i kondens etc. om jag bara smackade in en konvektor till frikylan osv.. Det var minst 60-100k att bara få till något som funkade.

Ignorerade som tur var och satte bara in en konvektor och stängde dörren, går hur fint som helst. Har nu konstant runt 11-12 grader och 65-70% luftfuktighet. Hade dock för torrt först så var tvungen att åtgärda med lite vattenbaljor och handdukar. Kanske att man kan sätta in en sån luftfuktare som finns på typ elgiganten för en lite stilrenare lösning...?

Hur som, lyssna inte allt för mycket på "proffsen" du kommer stöta på när du ska köpa grejer ;)
Bra att veta - det är ju galet lätt att gå överstyr när man tänker själv och det finns dessvärre många förståsigpå-iga proffs som gör detsamma.
Jag har tack och lov en mycket pragmatisk kontakt på både bygg och vvs/värme/kyla som jobbat med allt från storkök och hotell-projekt till villajobb så jag hoppas att vi kan komma överens :)

I helgen blir det att surfa/skissa på hyllor. Kommer behöva dubbelt djup på minst 50% av lagringen så jag tänker en hel del "kryssade lådor"..
 
  • Like
Reactions: Jos

MagnusH70

Medlem
Bra att veta - det är ju galet lätt att gå överstyr när man tänker själv och det finns dessvärre många förståsigpå-iga proffs som gör detsamma.
Jag har tack och lov en mycket pragmatisk kontakt på både bygg och vvs/värme/kyla som jobbat med allt från storkök och hotell-projekt till villajobb så jag hoppas att vi kan komma överens :)

I helgen blir det att surfa/skissa på hyllor. Kommer behöva dubbelt djup på minst 50% av lagringen så jag tänker en hel del "kryssade lådor"..
Jag kör Elfa-lådor, 9 i höjd. Varje låda rymmer 10 flaskor av normalstorlek.
 

matage

Medlem
Jag kör Elfa-lådor, 9 i höjd. Varje låda rymmer 10 flaskor av normalstorlek.
Smidig lösning men den funkar inte estetiskt för mig bakom en glasvägg i semivardagsrum och när jag kollar kommer nog inte volymen räcka. Har fulskisser på papper nu så dags att kolla om det finns att köpa nåt som passar eller om det måste byggas.
 

Jos

Medlem
Smidig lösning men den funkar inte estetiskt för mig bakom en glasvägg i semivardagsrum och när jag kollar kommer nog inte volymen räcka. Har fulskisser på papper nu så dags att kolla om det finns att köpa nåt som passar eller om det måste byggas.
Platsbygg som jag gjorde fast med möbelfinish och inte lagerstil. Jag byggde mitt själv men skulle jag velat ha något som klarar att synas så hade jag tagit in en riktig snickare. De slänger ihop det rätt fort.

Största utmaningen är storleken på hyllorna, blev sjukt mycket funderande. Du slipper ju iofs fundera på djupet eftersom jag förutsätter att du bara bygger så djupt du kan. Men bredd och höjd tål att kluras på…
 
Toppen