Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Champagne årgång 2008

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Intressant. Någon här som redan druckit den? http://www.weandwine.se/premiar-comtes-de-champagne-grand-cru-blanc-de-blancs-2007-sverige/ När kan man tänka sig att 2008 kommer?
Instämmer med tidigare skrivare att sockret kan ligga lite på toppen i unga Comtes för att integreras med tiden.
Jag tycker Comtes är en champagne som är lätt att gilla för "nybörjare" även om den liksom andra prestiger blir så otroligt mycket bättre med tio år i källaren.
Vad gäller årgång 2007 så har jag druckit den två gånger och det är helt klart ett fantstiskt vin med alla markörer som du hittar i prestigecampagner, skulle nog även vilja sträcka mig så långt som att jag upplevde den som lite stramare och mindre sockrig en tidigare unga årgångar av Comtes jag prövat. Hur som helst, ett bra förslag om man vill börja och prova prestigechampagne och har en fru som behöver övertygas. CDC 2004 Rosé var i varje fall den champagne som fick min fru att trilla ner i skumpaträsket. :)

Trydebull

Medlem
Apropå just Krug vintage - är det någon som har koll på vilka årgångar som planeras efter 2004?

Jag antar att 2006 och 2009 kommer att släppas före 2008
Kommer de att släppa (fler... efter 2003) udda årgångar från 00-talet? 2005? 2007?

Jag snabb-googlade och kollade mina troligaste källor utan resultat.
Någon som sitter med inside där?

MartinE

Medlem
Apropå just Krug vintage - är det någon som har koll på vilka årgångar som planeras efter 2004?

Kommer de att släppa (fler... efter 2003) udda årgångar från 00-talet? 2005? 2007?
Det kommer inte att släppas någon Krug 2005, så gissningsvis blir 2006 nästa årgång! Och det är väl inte omöjligt att den släpps redan i år.

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Den som söker febrilt, han skall finna till slut ❤️
En kund som inte hämtade ut sin flaska i Umeå!
17DC086F-E7E0-4ACA-8E10-6E7ECC4BC251.jpeg

FredrikC

Medlem

Jag snabb-googlade och kollade mina troligaste källor utan resultat.
Någon som sitter med inside där?
Jag tror inte de släpper 09 före 08. Eftersom deras 08 kommer dröja så kommer den få fin lagring ändå skulle jag tippa.
06 lär komma i år :)

Trydebull

Medlem
Jag tror inte de släpper 09 före 08. Eftersom deras 08 kommer dröja så kommer den få fin lagring ändå skulle jag tippa.
Så kan det naturligtvis vara. Jag vet inte.

Rent generellt släpper ju Krug sina årgångsflaskor i princip sist av alla (ja, det finns några andra som också levererar väldigt sent), så med det i bakhuvudet skulle det också kunna vara så att de vill behålla sin normala utvecklingskurva, precis som andra producenter och hus valt, och ser då, även med deras egna kurva, att 09 kommer kommer att vara klar, enligt deras definition, före 08.

Wintermute

Medlem
VC-08 såldes 2145 faskor 2016--2017 (7 av dem under 2017).
VC Rosé-08 såldes 833 flaskor 2015--18 (tämligen jämt fördelade under åren).
Jag provade Rosén för några år sedan. Den var en hygglig rosé, men levererade nog lite under sin prislapp.

Ejdern

Medlem
VC-08 såldes 2145 faskor 2016--2017 (7 av dem under 2017).
VC Rosé-08 såldes 833 flaskor 2015--18 (tämligen jämt fördelade under åren).
Jag provade Rosén för några år sedan. Den var en hygglig rosé, men levererade nog lite under sin prislapp.
Så den vita har funnits på SB?

Trydebull

Medlem
Så den vita har funnits på SB?
Ja, men det var ett tag sedan.
Däremot tycker jag fortfarande att jag springer på både vintage och Rosé-vintage 2008 på flygplatser så om du vill köpa och
reser mellan varven så kan du helt säkert köpa taxfree runt 55-60 Euro. Ibland även under 50.

Alternativt skicka ett mail till Moët Hennessy Sverige och kolla om det finns flaskor kvar av 2008 som kan lägga en PI på.

Eller beställa via nätet naturligtvis.

Ejdern

Medlem
Ja, men det var ett tag sedan.
Däremot tycker jag fortfarande att jag springer på både vintage och Rosé-vintage 2008 på flygplatser så om du vill köpa och
reser mellan varven så kan du helt säkert köpa taxfree runt 55-60 Euro. Ibland även under 50.

Alternativt skicka ett mail till Moët Hennessy Sverige och kolla om det finns flaskor kvar av 2008 som kan lägga en PI på.

Eller beställa via nätet naturligtvis.
Okej tack för info. Ja, jag har själv köpt på mig ett gäng ifrån England när jag flugit men skulle gärna vilja ah lite fler :)

Toppen