Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Champagne årgång 2008

M

Mouton

Nu känns det som herrn mest vill röra om och ifrågasätta. Men du har ändå fel i att det släpps miljontals.
SWC 08 kommer i cirka 100 000 flaskor till hela världen. Dompa legacy lär inte varit långt där ifrån heller.
En nolla fel då, eller kanske två.. Som sagt bakdelen är delad..

FredrikC

Medlem
100,000 eller 1000,000 flaskor av 3 apor körd i soda stream kvittar, kvaliteten höjs knappast..
Så du menar att en producent som kanske bara gör 1000 flaskor av ett exklusivt vin kan jämföras med dompa från samma årgång som görs i miljoner?

FredrikC

Medlem
Läste tiotusentals om SWC 08. DP 08 i miljoner, (kanske inte Legacy iofs), Cristal 08 en miljon.
Ja det är nog högst 100 000 på swc. Att Cristal är en miljon är dock frågan. Sverige fick totalt under 2000 flaskor. Men ut i världen kanske den är så mycket mer populär?

Sigdarve

Medlem
Ja det är nog högst 100 000 på swc. Att Cristal är en miljon är dock frågan. Sverige fick totalt under 2000 flaskor. Men ut i världen kanske den är så mycket mer populär?
Det var nån som skrev en miljon. Fast det verkar mer som att det rör sig om hälften ungefär enligt andra.

M

Mouton

Så du menar att en producent som kanske bara gör 1000 flaskor av ett exklusivt vin kan jämföras med dompa från samma årgång som görs i miljoner?
Inte alls, jag menar att Chatreau Petrus, Le Pin Cheval Blanc etc, gör det minst lika bra... Men snarare bättre.
Att kolsyra ett skit vin, lyckas dom flesta med, även du ch jag..

Old Sparky

Medlem
Varför är antal flaskor som produceras relevant?

Helt irrelevant anser jag, så länge producenten kan upprätthålla kvalitén. Jag köper Cristal och SWC med massiv produktion lika gärna som jag köper Mordorée Plume Du Peintre och Usseglio Not for You med minimal produktion.

För övrigt producerar t e x Petrus upp till 30K flaskor per årgång och Cheval Blanc cirka 70K. Inte så låg produktion där inte.

Likaså värdet. Flaskor likt Cristal 08 är väl knappast värt att sälja på exempelvis auktion. Provisionen lär ju ta eventuell värdestegring inom de närmaste tio åren iaf. Köper för att dricka..

Last edited:

FredrikC

Medlem
Varför är antal flaskor som produceras relevant?

Helt irrelevant anser jag, så länge producenten kan upprätthålla kvalitén. Jag köper Cristal och SWC med massiv produktion lika gärna som jag köper Mordorée Plume Du Peintre och Usseglio Not for You med minimal produktion.

För övrigt producerar t e x Petrus upp till 30K flaskor per årgång och Cheval Blanc cirka 70K. Inte så låg produktion där inte.

Likaså värdet. Flaskor likt Cristal 08 är väl knappast värt att sälja på exempelvis auktion. Provisionen lär ju ta eventuell värdestegring inom de närmaste tio åren iaf. Köper för att dricka..
Ja du en låda Cristal 08 gick för 23500kr för bara några dagar sedan på Bukowski...

Old Sparky

Medlem
Ja du en låda Cristal 08 gick för 23500kr för bara några dagar sedan på Bukowski...
Det var märkligt ändå med tanke på att Cristal 08 finns ganska tillgänglig i handeln för betydligt billigare. Men ok, i detta fall tjänade säljaren cirka 700 kr per flaska, förutsatt att ursprungspriset för säljaren varit 1750.

Wintermute

Medlem
Det var märkligt ändå med tanke på att Cristal 08 finns ganska tillgänglig i handeln för betydligt billigare. Men ok, i detta fall tjänade säljaren cirka 700 kr per flaska, förutsatt att ursprungspriset för säljaren varit 1750.
Märkligt, men ständigt återkommande. Pol Roger 2008, som gick för över 6000 för ett sexpack, kostade lite över 500 kr per flaska för ett år sedan. Jag misstänker att det är vanligast och tydligast för champagne.

FredrikC

Medlem
Hur hög är avgiften hos dem? Trodde det var 20%?

Borjes_bubblor

Hobbyfantast - Instagram: borjes_bubblor
På Bukowskis gick en låda Cristal 08` för 19 500 kronor.

20190309_095249.jpg

ChristianB

DipWSET
Inte alls, jag menar att Chatreau Petrus, Le Pin Cheval Blanc etc, gör det minst lika bra... Men snarare bättre.
Att kolsyra ett skit vin, lyckas dom flesta med, även du ch jag..
Personliga åsikter, och alltså inte värda mer än att du har rätt till din åsikt.

Man kan lika gärna spekulera i kring vad ett vin är värt i sin rena form utan faktorer som t ex tillgänglighet. Utifrån det perspektivet är vi vinnördar antagligen världens mest lättlurade konsumenter...

Jag tycker att den inställningen är tråkig att ha dock. Det blir lite som det politiska klimatet idag: "Du tycker inte som jag så det måste vara fel på dig."

Toppen