Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Champagne årgång 2008

Daniel A

Administratör
Vad menar du? Är det inte trevligt att det finns ett stort intresse?

Jo. Mest fascinerade över hur gigantiskt intresset faktiskt är. Det har bubblats om 2008 länge (många är ju trots allt redan släppta, speciellt odlarnas) och det har alltid varit ett stort intresse. Men nu när de stora, klassiska, husen släpper sina prestiger har det verkligen exploderat! Sällan sådan aktivitet syns på forumet som i den här tråden, som @Mouton noterade ovan (ett inlägg som jag för övrigt tolkade som en positiv vinkning (edit: eller kanske inte... (edit2: eller jo! :) ))).

Last edited:
M

Mouton

Är du ointresserad kan du ju låta bli att läsa, istället för att kommentera hur ointresserad du är? Förstår inte vad du vill säga egentligen. Detta är ju ett forum för vinnörderi och då kommer det givetvis diskuteras vin och när/var/hur man kan köpa det vin man vill ha.
Din humor och vetskap är -10

M

Mouton

Är du ointresserad kan du ju låta bli att läsa, istället för att kommentera hur ointresserad du är? Förstår inte vad du vill säga egentligen. Detta är ju ett forum för vinnörderi och då kommer det givetvis diskuteras vin och när/var/hur man kan köpa det vin man vill ha.
Och framför allt är du en envis novis.. Slå upp det, så fattar r'u

M

Mouton

Jo. Mest fascinerade över hur gigantiskt intresset faktiskt är. Det har bubblats om 2008 länge (många är ju trots allt redan släppta, speciellt odlarnas) och det har alltid varit ett stort intresse. Men nu när de stora, klassiska, husen släpper sina prestiger har det verkligen exploderat! Sällan sådan aktivitet syns på forumet som i den här tråden, som @Mouton noterade ovan (ett inlägg som jag för övrigt tolkade som en positiv vinkning (edit: eller kanske inte...)).
Exakt min lilla mening, med glimten i ögat. Sen tände jag. Ber om ursäkt för det, ifall nån humor befriad missförstår.. Men konsensus är trots allt, en mega hysteri, likt cdp-07.

M

Mouton

Då missförstod jag, och ber om ursäkt om jag tände till. Min ingång är att det är trevligt med aktivt forum och kul som fasen med all bevakning.
Och jag gör det samma, andra gången om man tänjer på det:) smaken är som baken, jag bara konstatera enligt min bakdel..

M

Mouton

Men ändå, en iakttagelse och fråga från en som bara tittar på racet utifrån. Gräver inte detta ett skapligt hål i vin budgeten? Jag menar mer än för tillfället. Visst en bra investering tycker många, och på kort sikt håller jag med. Men hajpen med dessa påminner starkt om Bdx-Kina. Men nu pratar vi Champagne-Sverige. Det internationella efterfrågan på dessa kommer dyka, som en grå sugga i bräckt hav.. Vi pratar om hus som pumpar ut miljoner flaskor i lagoma portioner.. Eller köper ni bara för egen njutning?
Vilket vi verkligen får hoppas på:) Sen får man medge att dom stora husens marknadsföring är galant.. Men för att göra en snabb (förenklad) jämförelse, skulle jag alldrig köpa en Chateau Latour007, eller en Chateau Mouton-Bond.
Men det är min personliga åsikt.. För att inte tala om enChateau Lafitte-Legacy.. Skulle sälja miljarder bts i Kina..

Last edited by a moderator:

Dovberg

Medlem
Men ändå, en iakttagelse och fråga från en som bara tittar på racet utifrån. Gräver inte detta ett skapligt hål i vin budgeten? Jag menar mer än för tillfället. Visst en bra investering tycker många, och på kort sikt håller jag med. Men hajpen med dessa påminner starkt om Bdx-Kina. Men nu pratar vi Champagne-Sverige. Det internationella efterfrågan på dessa kommer dyka, som en grå sugga i bräckt hav.. Vi pratar om hus som pumpar ut miljoner flaskor i lagoma portioner.. Eller köper ni bara för egen njutning?
Vilket vi verkligen får hoppas på:)
Jag vet inte om jag håller med. Allt går ju i cykler. Bordeaux först, Bourgogne sen och nu Champagne. Har svårt att se att värdet på Champagneflaskor från ett år som sägs vara den bästa på 30 år kommer att sjunka i värde. Det kommer alltid att finnas de som vill ha de bästa av det bästa. Sen om man bara investerar för eget bruk, då är det alltid kul att ha flaskor från de absoluta bästa årgångarna. Lätt att ångra sig i efterhand. Jag ångrar bittert att jag bara köpte två magnum Louis Roederer rosé 2008 t.ex.

Wintermute

Medlem
Vilket vi verkligen får hoppas på:) Sen får man medge att dom stora husens marknadsföring är galant.. Men för att göra en snabb (förenklad) jämförelse, skulle jag alldrig köpa en Chateau Latour007, eller en Chateau Mouton-Bond.
Men det är min personliga åsikt.. För att inte tala om enChateau Lafitte-Legacy.. Skulle sälja miljarder bts i Kina..
Champagne verkar onekligen ha en unik förmåga att få oss att lätta på lädret. Jag tror att vi alla känner folk som har druckit tex DP, men har ett dyraste vitt vin som köptes i påse.

Jag vet inte om jag håller med. Allt går ju i cykler. Bordeaux först, Bourgogne sen och nu Champagne. Har svårt att se att värdet på Champagneflaskor från ett år som sägs vara den bästa på 30 år kommer att sjunka i värde. Det kommer alltid att finnas de som vill ha de bästa av det bästa. Sen om man bara investerar för eget bruk, då är det alltid kul att ha flaskor från de absoluta bästa årgångarna. Lätt att ångra sig i efterhand. Jag ångrar bittert att jag bara köpte två magnum Louis Roederer rosé 2008 t.ex.
"Många bra viner som man köper dyrt idag kommer om ett antal år vara än bättre och räknas in som ett kap" - Gammalt talesätt bland vinnördar

M

Mouton

"Många bra viner som man köper dyrt idag kommer om ett antal år vara än bättre och räknas in som ett kap" - Gammalt talesätt bland vinnördar
Absolut sant, men här pratar vi om ett upp sockrat vin
men det är det som är grejen.. Köper du en Ch Latour007 för att den är bäst, eller för att du läst om den???
Eller för du sett filmen..........

Last edited by a moderator:

Sigdarve

Medlem
Någon som vet hur många flaskor Cristal 2008
Jo. Mest fascinerade över hur gigantiskt intresset faktiskt är. Det har bubblats om 2008 länge (många är ju trots allt redan släppta, speciellt odlarnas) och det har alltid varit ett stort intresse. Men nu när de stora, klassiska, husen släpper sina prestiger har det verkligen exploderat! Sällan sådan aktivitet syns på forumet som i den här tråden, som @Mouton noterade ovan (ett inlägg som jag för övrigt tolkade som en positiv vinkning (edit: eller kanske inte... (edit2: eller jo! :) ))).
Inte tänkt så mycket över årgångar tidigare. Här har jag blivit helt hjärntvättad och törs knappt köpa andra årgångar än 2008 och 2012. Fast igår köpte jag Comtes 2007, efter att ha läst många goda omdömen om den. Ska bli spännande att testa mina prestigeskumpor framöver.

Last edited:
Anders, inte dig jag attackerar i detta inlägg..

Tog det inte så (sedan är jag så dryg och tjockhudad så det hade jag inte märkt ändå :). ). Men intressant frågeställning. Svårt med dyra viner, Ska man köpa sådant man inte provat. Upplever att priserna dragit på den absoluta "eliten" av viner. Inte alla får prova, ska man lägga pengarna eller inte.

FredrikC

Medlem
Nu känns det som herrn mest vill röra om och ifrågasätta. Men du har ändå fel i att det släpps miljontals.
SWC 08 kommer i cirka 100 000 flaskor till hela världen. Dompa legacy lär inte varit långt där ifrån heller.

Sigdarve

Medlem
Nu känns det som herrn mest vill röra om och ifrågasätta. Men du har ändå fel i att det släpps miljontals.
SWC 08 kommer i cirka 100 000 flaskor till hela världen. Dompa legacy lär inte varit långt där ifrån heller.
Läste tiotusentals om SWC 08. DP 08 i miljoner, (kanske inte Legacy iofs), Cristal 08 en miljon.

Toppen