Finewinedude
2024 - Låter saker och ting vara osagt
Tack för ett grymt utförligt svar. Jag håller nog med om att SWC inte har samma uttropspris som tex Cristal.Jag kan bara svara för egen del. Visst har jag lagt ut några DRC-viner på auktion då de priserna har lämnat atmosfären och ser inte att de priserna man får för flaskorna motiverar att ha dem själva.
Visst är priset bra på WSC bra i Sverige och man kan säkert tjäna några procent på Bukowski, men efter avgifter vet jag inte om det är någon lyckad affär precis. Dessutom finns alltid risken att vinet säljs för lägre än vad du köpte för. 80 % av utropspris och avgift på 15 % skulle ge en summa på 68 % av utropspris. För att du ens skulle gå breakeven i ett sådant worse-case scenario skulle utropspris ligga på 2300 kr vilket vinerna inte lär göra.
Varför jag köper lådvis är för att 2008 är en riktigt monsterårgång. Har aldrig köpt så mycket Champagne på så kort tid som jag gjort nu när man kan bunkra 2008. Dessutom är WSC ta mig sjutton den bästa Champagnen jag någonsin har druckit. Pol Roger har en stil som helt och hållet tilltalar mig. Vill inte vakna upp om 15-20 år och tänka "varför i helvete köpte man inte mer?".
Men jag köpte bara 2 flaskor av SWC och druckit den 3.e så man börjar ju smått ångra sig när man ser att leverans på leverans köps slut.
En obruten låda till om 15 år vore ju inte dumt.
Får vara på hugget då helt enkelt!