Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Champagne årgång 2008

Borjes_bubblor

Hobbyfantast - Instagram: borjes_bubblor
Fick ett trevlig mejl idag med lite härlig information. Tänkte att jag delar med mig till er eftersom det är fredag :D

20190329_131957.jpg

Jesper L

Medlem
När ni beställde GA 2008 från Philipson. Valde ni Klarna faktura eller direktbetalning med kort?
Jag fick fakturan från Klarna nu och i orderbekräftelsen står det att fakturan kommer först när Philipson fått in mina varor. Min danska är inte den bästa men jag undrar hur ni tolkar nedan?

upload_2019-3-29_14-6-16.png

Angående fdp 08
Undrar hur det är möjligt att det släpps fler flaskor.när jag och(cristalian77)var hos isabel i höstas så var flarrorna rå-slut hos diebolt.
Vet någon vad dom kommer att kosta

MartinE

Medlem
Angående fdp 08
Undrar hur det är möjligt att det släpps fler flaskor.när jag och(cristalian77)var hos isabel i höstas så var flarrorna rå-slut hos diebolt.
Slut lär de ju inte ha varit. Däremot kan ju flaskorna som fanns till salu just då varit slut! :)

Noterar att FdP nästan dubblat i pris sen jag köpte mina -05 och -06 för några år sen. Tråkig utveckling. Vad kostade -08:an när det släpptes för några år sen? 800 kr? Är detta en sendeggad variant?

Går det så går det. Sedan får du ju lägga på 15% (vår urstarka valuta), lite allmän inflation och 08-hype. Personligen hoppade jag, tycker inte FdP håller den klassen att man kan betala 1.100 kronor. Iofs inte provat 08an men senare årgångar har för mig varit lite av en besvikelse.

• Like
Reactions: Jos

Dovberg

Medlem
Går det så går det. Sedan får du ju lägga på 15% (vår urstarka valuta), lite allmän inflation och 08-hype. Personligen hoppade jag, tycker inte FdP håller den klassen att man kan betala 1.100 kronor. Iofs inte provat 08an men senare årgångar har för mig varit lite av en besvikelse.

Sant, men tycker precis som du att den stuckit iväg lite väl mycket i pris. Har druckit FdP några gånger med olika årgångar. Riktigt bra vin, men för 1100 kr lägger jag mycket hellre mina pengar på t.ex. WSC. Enorm stil och klasskillnad enligt mig.

MartinE

Medlem
Personligen hoppade jag, tycker inte FdP håller den klassen att man kan betala 1.100 kronor. Iofs inte provat 08an men senare årgångar har för mig varit lite av en besvikelse.

Rent objektivt är FdP 2008 värd 1 100 kr! Det är en fantastisk champagne redan idag och den kommer sannolikt att vara magisk för dem som klarar av att spara sina flaskor till säg 2025 eller senare. Se här för något djupare tankar: http://champagne-bloggen.blogspot.com/2018/10/2008-diebolt-vallois-fleur-de-passion.html

Sedan har ju den svenska importören dessvärre en historik av att försöka jacka upp priset sedan länge och det kan man möjligen bli upprörd över! Men om man exempelvis jämför med Comtes de Champagne 2007, en annan aktuell prestige-BdB, som kostar 1 200 kr, tycker jag att FdP 2008 är ett betydligt bättre vin! Och med tanke på hur snabbt FdP 2008 sålde slut när den släpptes för ett år sedan (för 899 kr) kan man kanske förstå att importören, och möjligen även producenten, försöker dra nytta av hypen! Men problemet blir ju när/om de försöker behålla den prisbilden för kommande årgångar.

Går det så går det.
Det är för övrigt en väldigt bra sammanfattning! :)

Last edited:
Toppen